مجتبی خسروتاج در نشست خبری خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: طی سالهای گذشته دولت یازدهم تلاش کرده که ارز متقاضی را جایگزین ارز مبادله‌ای کند که تا حدود زیادی نیز در این زمینه موفق بوده و برای حمایت از تولیدات داخلی این کار به صورت تدریجی هم اکنون نیز در حال انجام است.

 

 وی افزود: در صورتی که کالاهای وارداتی با ارز متقاضی به کشور وارد نشود قیمت آنها نیز بالا می‌رود و امکان رقابت خود را با کالاهای داخلی از دست می‌دهند. به همین منظور با هماهنگی بانک مرکزی توسعه تدریجی برای عرضه ارز مبادله‌ای وجود دارد.

 

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت برخورد با قاچاق کالا ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا برنامه جامع برخورد با قاچاق کالا را در بخش‌هایی مانند پوشاک، موبایل، دخانیات، قطعات خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی و... در دستور کار دارد که برخورد با قاچاق پوشاک، موبایل و دخانیات در اولویت قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: برای ساماندهی این بخش‌ها و واردات به صورت قانونی نمایندگی‌های رسمی در کشور در حال شکل‌گیری است که این امر به خوبی خود را در بخش خودرو نشان داده است و در بخش‌های واردات باتری و سایر قطعات خودرو نیز در حال ساماندهی امور هستیم.

 

* فرصت 6 ماهه به وارد کنندگان لوازم خانگی برای دریافت مجوز رسمی واردات از کشور مبدا

 

وی گفت: لوازم خانگی از این پس فقط از طریق نمایندگی‌های رسمی امکان واردات خواهند داشت و برخلاف زمان تحریم که به شرکتهای واسطه‌ای نیز اجازه واردات از کشورهای ثالث را می‌دادیم در شرایط پس از اجرای برجام این امکان وجود ندارد و این موضوع به صورت رسمی به واردکنندگان لوزام خانگی ارائه شده و به آنها فرصت شش ماهه‌ای برای دریافت نمایندگی‌های رسمی از کشور تولید کننده (مقصد) داده شده است.

 

خسروتاج در این ارتباط اضافه کرد: نمایندگی‌های تولیدکنندگان خارجی که در بازار ایران حضور خواهند داشت باید حتما بخشی از کالایی که در داخل کشور تولید می‌کنند براساس سیاست‌های اعلام شده به آنها به خارج از کشور صادر کنند.

 

* بزودی توزیع گسترده کارتهای اعتباری با حذف دو محدودیت آغاز می‌شود

 

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحریک بازار داخلی صورت داده است گفت: کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در دو مرحله در کشور توزیع شد که به دلیل استقبالی که در خرید خودرو وجود داشت برای برخی از مسئولین این ابهام به وجود آمد که نتوانند پاسخگوی نیاز داخلی باشند به همین منظور از حجم عرضه کارتهای اعتباری کاستند.

 

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رفع این مشکل بخشنامه خرید کالاهای با دوام ایرانی در حال اصلاح است تا بتوانیم سقف محدودیت‌های حقوقی افراد و وزارتخانه‌ها و سازمانهای طرف قرارداد را افزایش دهیم تا بتوانیم حجم بیشتری از این کارت خرید را در کشور میان افراد توزیع کنیم.

 

خسروتاج گفت: در روزهای آینده براساس فعالیتهایی که انجام شده است توزیع گسترده کارتهای اعتباری آغاز می‌شود.

 

* 16 میلیاردتومان کالا در طرح خرید کالای ایرانی به فروش رفت

 

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بالای 100 هزار کارت اعتباری تا به امروز صادر شده است و 16 میلیارد تومان حجم کالایی بوده که تاکنون در قالب کارت اعتباری توسط مردم خرید انجام شده است.