وبسایت "اپل اینسایدر،" روز دوشنبه گزارشهایی در رسانه های خبری ایران مبنی بر جمع آوری تلفن های همراه آیفون از بازار منتشر شد. 

 

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا در ایران اعلام کرد: اگر شرکت اپل در چند روز آینده یک نمایندگی رسمی در ایران راه اندازی نکند، همه تلفن های همراه آیفون از بازار جمع آوری می شود.

 

دولت ایران با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و نمایندگی های فروش موبایل، یک رجیستری تلفن همراه در سراسر کشور راه اندازی خواهد کرد که بر اساس آن همه تلفن های همراه باید پیش از استفاده در یک پایگاه داده مرکزی ثبت شوند. 

 

از آنجایی که خرید و فروش تولیدات برند اپل به عنوان یک تجارت قانونی شناخته نمی شود، محصولات آن نمی توانند در این پایگاه ثبت شوند. به همین دلیل دولت ایران به شرکت اپل هشدار داد اگر یک نمایندگی رسمی در این کشور راه اندازی نکند، همه تلفن های همراه آیفون را جمع آوری می کند. دولت ایران اطلاعاتی در خصوص اینکه چگونه دستگاه های ثبت نشده را شناسایی می کند، منتشر نکرده است.

 

شرکت آمریکایی اپل در حال حاضر در ایران شعبه ای ندارد. اپل به همراه دیگر شرکت های فناوری آمریکایی به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا از حضور در ایران منع شده بود. در سال 2013، به دنبال کاهش برخی محدودیت های تجاری در دولت باراک اوباما، شرکت اپل اعلام کرد این محصولات را به مشتریانی که قصد سفر به ایران را دارند، می فروشد. زیرا برخی از مشتریان ایرانی در کشورهای دیگر برای خرید محصولات اپل با مشکلاتی مواجه شده بودند. یک سال بعد نیز اخباری منتشر شد در خصوص اینکه شرکت اپل قصد دارد یک نمایندگی مجاز در ایران راه اندازی کند.