گر چه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده این صنعت ارائه کرد، اما می‌توان با توجه به روندهای امروزی دنیای خودرو دریافت که جهت‌گیری این صنعت به سمت اقتصاد مشارکتی و فناوری‌های هوشمند از هم‌اکنون شکل گرفته است.

آنتونیو فریرا، مدیر استارت‌آپ ام‌آی موتیو که محل به اشتراک‌گذاری مطالب خودرویی است و مقر اصلی آن در پرتغال است، به تازگی مطلبی را با عنوان روندهای بزرگ آینده صنعت حمل‌‌و‌نقل به اشتراک گذارده است.بنا به پیش‌بینی او خودروهای 20 سال آینده ظاهری متفاوت از خودروهای امروزی دارند. فهرست شرکت‌ها و نام‌های تجاری موفق با فهرستی که ما امروز از خودروسازان موفق در اختیار داریم تفاوت زیادی خواهد داشت و برای آنکه فعالان امروز صنعت خودرو بتوانند خواسته‌های مشتریان آینده را پاسخ دهند نیاز است که تغییراتی بنیادین صورت دهند.

ظاهر خودروهای 20 سال آینده صددرصد به خواست‌ها و ترجیحات مشتریان بستگی خواهد داشت و نکته این است که مشتریان خواهان ویژگی‌های بسیار خاص هستند. وی می‌گوید: «بی‌شک خودروها با آنچه اکنون در اختیار داریم تفاوت خواهند داشت و علت عمده آن خواسته‌های جوانان خواهد بود.» وی می‌افزاید: «این روزها مشتریان خواهان خودروهایی هستند که بیشتر با سبک زندگی‌شان مطابقت داشته باشد و این موضوع بر ظاهر خودروها تاثیرگذار خواهد بود.» پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در خودروهای آینده از محتوای تکنولوژیک، تجهیزات ارتباطی و سیستم‌های پیشرفته کمک به راندن بیش از پیش استفاده خواهد شد. در قلب همه تغییرات اما ارزشی است که یک خودرو خواهد داشت. این ارزش ورای قیمت خودرو به‌عنوان یک شیء قابل خرید و فروش یا ابزاری برای حمل‌‌و‌نقل خواهد بود. تنها یک دهه پیش، گرفتن یک گواهینامه رانندگی و داشتن نخستین خودرو برای یک فرد به معنای آزادی بود. حالا اما به گفته فریرا «مشتری‌های جوان‌تر سرگرم شدن با اطلاعات را به تجربه رانندگی و حس آزادی حاصل از آن ترجیح می‌دهند. آنها حالا بیش از آنکه از رانندگی لذت ببرند یا از نقطه آ به نقطه ب منتقل شوند، از سرگرمی با فناوری اطلاعات در داخل خودرو لذت می‌برند. همین موضوع به معنای پیشرفته‌تر شدن خودروها خواهد بود.»

در دنیای 20 سال آینده نیروی محرکه خودروها نیز تغییر خواهد کرد و این فقط شامل سوخت بنزین وگازوئیل نخواهد بود؛ بلکه حتی برق نیز دستخوش این تغییر خواهد شد. انتظار می‌رود همچنین طول عمر خودروهای آینده افزایش یابد. فریرا می‌گوید: «همه چیز بسیار شفاف خواهد بود. مصرف‌کنندگان تصمیمات خود را براساس اطلاعات خواهند گرفت نه فقط بر پایه تبلیغات و بازاریابی شرکت‌ها. وقتی می‌بینیم که این روزها مشتریان طول عمر کامل خودرو را در نظر می‌گیرند، متوجه می‌شویم که ایده‌های افراد در مورد خودرو به شدت در حال تغییر است. به‌عنوان مثال این چشم‌انداز طول عمر خودرو می‌تواند موجب شود که نظرها در مورد خودروهای برقی تغییر کند. هم‌اکنون خودروهای برقی به‌دلیل اینکه با محیط زیست سازگاری دارند مورد توجه قرار گرفته اند، اما از منظر طول عمر نخواهند توانست نظرات مثبت را به خود جلب کنند. فریرا می‌گوید: «باید به مصرف‌کنندگان اطلاع داده شود که انرژی خودرو از چه منبعی تامین می‌شود. در این باره مطمئن نیستم که خودروهای الکتریک آینده درخشانی داشته باشند چون بخش اعظم این خودروها به فناوری ساخت باتری‌ها وابسته است. گرچه این تکنولوژی نیز مانند سایر فناوری‌ها قابل‌توسعه و پیشرفت است، اما در دراز مدت به ناچار با فناوری بهتری جایگزین خواهد شد.» سلول‌های خورشیدی یا سوخت هیدروژنی ممکن است جایگزین آنها شود. وی می‌افزاید: «همه اینها به انرژی و طول عمر محصول و اینکه استفاده از کدام انرژی بیشترین مزایا را در پی خواهد داشت بستگی دارد.»

آن دسته از برندهای خودرو که بتوانند این نکات را برای برنامه‌های 20 سال آینده خود در نظر بگیرند، خواهند توانست آینده‌ای روشن را برای خود رقم زنند. پیش‌بینی می‌شود در آینده مالکان خودرو بیش از آنکه مالک سخت‌افزار خودروی خود باشند، مالک کدها و نرم‌افزارهای خودروی خود خواهند بود. ما هم‌اکنون نیز شاهد چنین موضوعی هستیم و خودروسازان بیش از پیش مسوولیت‌های این موضوع را بر عهده تامین‌کنندگان سیستم اطلاعات خودروها می‌گذارند. فریرا می‌گوید: «در آینده ما شاهد آن خواهیم بود که تولیدکنندگان وسایل نقلیه، از ساخت محصول به سمت خدمات برند خود پیش خواهند رفت.»

طبیعی است که در چنین سناریویی کدام شرکت‌ها و برندها موفق تر خواهند بود. بی‌شک آنهایی که بر سخت‌افزار و تولید تمرکز دارند در این دسته جایی نخواهند داشت. بلکه آن‌هایی موفق خواهند بود که ارائه‌کننده خدمات باشند. در این سناریو برخی از برندهای معروف از بین خواهند رفت و دیگر جایی برای آنها باقی نخواهد ماند، به‌ویژه آنکه نقش آفرینان دیگری از خارج از صنعت خودرو به این عرصه وارد می‌شوند و سهم قابل‌توجهی از بازار را به دست خواهند آورد. آنچه ناظران صنعت خودرو می‌گویند این است که در حال حاضر سرعت تحولات بسیار سریع‌تر از هر زمان دیگر است. فریرا می‌گوید: «طی 110سال اخیر هیچگاه صنعت خودروی جهان به‌صورت انقلابی دچار تحول نشد؛ بلکه تحولات آن سیر تکامل تدریجی را طی می‌کرده، اما حالا به نقطه‌ای رسیده که یک تحول انقلابی باید شکل گیرد چون این همان چیزی است که مصرف‌کنندگان انتظارش را دارند.»