سی ان ان در تحلیلی پیرامون خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت‌های آمریکایی «بوئینگ» و «ایرباس» فرانسه از سوی دولت ایران  نوشت: شرکت‌های ایرباس و بوئینگ گفتگوهایی را با ایران به مجرد رفع تحریم‌ها برگزار کردند و ایران توافق‌هایی را برای خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری از بوئینگ و 118 فروند از ایرباس امضا کرد اما مشاجرات داخلی ایران، فقدان منابع مالی و مخالفت سیاسی آمریکا اجرای این توافق‌ها را در هاله‌ای از ابهام گذاشته و احتمالا حجم این خریدها محدود می‌شوند.

 

سی ان ان در ادامه با اشاره به مخالفت‌های مجلس نمایندگان آمریکا با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران نوشت: اگر «دونالد ترامپ» جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اجرای قرارداد شرکت بوئینگ نامعین‌تر از قبل می‌شود. ترامپی که قرارداد هسته‌ای را نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش کوبیده است.

 

البته شرکت ایرباس از اطمینان خود در زمینه اجرای قرارداد با ایران و مجوز دولت آمریکا در اجرای تعهداتش در سایه برجام خبر داده است. سازمان هواپیمایی ایران نیز اواخر هفته گذشته از عدم لغو قرارداد با بوئینگ خبر داد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: تحلیلگران نسبت به میزان نیاز شرکت «ایران ایر» و خرید این تعداد هواپیما در تردید هستند. آن‌ها عنوان می‌کنند که ایران ایر قادر به تامین هزینه‌های مالی بسیار زیاد این قرارداد بدون کمک دولت نخواهد بود و حتی در تربیت خلبانان لازم و وجود تعمیرکاران برای سرویس دهی به ناوگانی در این حجم مشکل دارد.

«پاتریک کلاسون» تحلیلگر اندیشکده «واشینگتن» نیز معتقد است که شرکت ایرباس کمتر از نیاز ایران هواپیما برای فروش دارد و مشخص نیست که چرا ایران ایر تصور می‌کند که می‌تواند به اندازه کافی هواپیمای مسافربری از آن‌ها بخرد.

سی ان ان در خاتمه این گزارش با اشاره به عدم توانایی دولت روحانی در تامین منابع مالی برای خرید این تعداد هواپیما نوشت: ایران برای ترتیب دادن منابع مالی جهت اجرای این قراردادها تا زمانی‌که وزارت خزانه داری آمریکا شفافیت بیشتری را در مسیر تراکنش بانک‌ها با ایران فراهم کند، مشکل دارد. این در حالی است که محدودیت‌های آمریکا بر نظام بانکداری چون موانع در تراکنش مالی با ایران با دلار آمریکا و نیز امتناع بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران مادامی که آن‌ها درباره بایدها و نبایدهای اقداماتی که قادرند با ایران انجام دهند لازم است توضیحات شفاف ‌تری ارائه نمایند، کماکان به قوت خود باقی است.

چندین بانک چون  «HSBC» و «BNP Paribas» نیز به‌خاطر تعامل با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، میلیاردها دلار جریمه شدند.

«کلیف کوپچان» مدیر اندیشکده «یوراسیا» در این زمینه گفت: مشکلات مالی در نهایت میزان هواپیماهای فروخته شده به ایران را کاهش می‌دهد.