موضوع پرداخت کارتی سوخت هواپیماها در حال تبدیل شدن به یک چالش برای بخش حمل و نقل هوایی ایران است، موضوعی که تاکنون مورد مشابهی نداشته و معمولا در فرودگاه‌های دنیا به این شیوه است که چند هفته یا یکماه یکبار، ایرلاین با سوخت رسان تسویه حساب می‌کند.

 

اما به نظر می‌رسد که شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی قصد دارد تا با اجرای این روش، قبل از هر پرواز بهای سوخت را از ایرلاین با کارت بانکی دریافت کند که همین امر یکی از معضلاتی خواهد بود که خدمات رسانی به ایرلاین ها را با مشکل مواجه می کند.

 

براین اساس، تاکنون ایرلاین ها جلساتی را با وزارت نفت داشته اند تا این موضوع اجرایی نشود اما هنوز نتیجه این جلسات اعلام نشده و مشخص نیست که آیا این موضوع اجرایی می شود یا نه.

 

در این خصوص مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه این پیشنهاد را وزارت نفت به شرکت‌های هواپیمایی داده و جلساتی را با شرکت پالایش و پخش داشتیم، گفت: مشکلات اجرایی کار را برای آنها توضیح دادیم؛ ضمن آنکه با توجه به اینکه پول بلیتی که توسط آژآنس ها به فروش می رسد در یک پروسه یکماهه به ایرلاین ها پرداخت می شود بنابراین امکان اینکه پای پرواز بهای سوخت پرداخت شود وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهای سوخت یکماهه به شرکت پالایش و پخش پرداخت می شود، اظهار داشت: بنابراین کارتی شدن پرداخت بهای سوخت، فقط مشکلات ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد و اقدام خاصی را به دنبال ندارد.

 

ایرلاین‌های دولتی امکان پرداخت با کارت بانکی را ندارند

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: پرداخت بهای سوخت به این شیوه برای شرکت‌های دولتی امکان پذیر نیست زیرا آنها تابع دیوان محاسبات هستند و هزینه‌ها باید روند اداری طی کند بنابراین نمی توانند بصورت کارتی در زمان پرواز، پولی را بپردازند.

 

سامانی با اعلام اینکه شرکت‌های هواپیمایی هزینه خدماتی را که ارائه می‌دهند، دیر دریافت می کنند، اظهار داشت: بنابراین وقتی درآمدهای یک ایرلاین دیر به دست آنها می رسد چطور می توانند در همان لحظه خدماتی را که دریافت می کنند، پولش را بپردازند.

 

وی با اشاره به جلسه ای که با حضور نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در این باره برگزار شد، گفت: قرار شد که شرکت پالایش و پخش پیشنهادات خود را در زمینه کارتی شدن پول سوخت به انجمن ارائه دهد و یک جلسه کارشناسی بین انجمن و بانک ملت به عنوان مجری این طرح، برگزار شود تا ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه متاسفانه در وزارت نفت بدون در نظرگرفتن مذاکرات در این جلسه به شرکت های هواپیمایی اعلام کردند که باید از اول شهریور بهای سوخت را کارتی بپردازند، گفت: این اقدام در حالی انجام گرفته که هنوز  کار کارشناسی نشده و مشکلات اجرایی دارد.

 

سامانی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی ماهانه بهای سوخت را تسویه می کنند و مشکلی در پرداخت ها نیست، افزود: بدهی‌های گذشته هم تاحدود زیادی پرداخت شده و شرکت‌های هواپیمایی چک های خود را به وزارت نفت ارائه داده اند.