محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: متاسفانه با عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز، تعداد زیادی از کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده اند.

 

وی در خصوص چگونگی پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی تصریح کرد: بر اساس قانون، 7 درصد از حق بیمه کارگران بیمه شده و 20 درصد مابقی سهم کارفرما، از محل  15 درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی تامین می شود که با وجود کمبود منابع،  کاهش صدور پروانه و مشکلات اجرایی، هنوز نتوانسته ایم کارگران در نوبت را بیمه کنیم.

 

زدا با اشاره به طرح پالایش کارگران ساختمانی ادامه داد: متاسفانه حدود 100 هزار نفر در طرح پالایش کارگران ساختمانی شناسایی شده اند که این حرفه، شغل اصلی آن ها نبوده و به دلیل اینکه مشمولان تنها با پرداخت 7 درصد از حق بیمه می توانند از تمامی مزایا استفاده کنند، موجب شد تا مشاغل دیگر نیز تمایل ورود به این بیمه را داشته باشند.

 

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کارگرانی که دارای کارت مهارت فنی معتبر باشند، پالایش نخواهند شد، گفت: اگر شغل واقعی فرد با استفاده از بانک اطلاعاتی و بررسی های میدانی شناسایی شود، بیمه شده در طرح پالایش قرار گرفته و موظف است تا از محل اشتغال واقعی، خود را بیمه کند.