سه سال از دولت گذشت، بورس همچنان راکد است

گروه اقتصادی- رکود پس از سه سال همچنان گریبان بورس کشور را گرفته و هیچ‌یک از پیش‌بینی‌ها درباره بهبود این بازار تحقق پیدا نکرد و حتی دوران پسابرجام نیز نتوانست باعث تحول این بازار شود.

 

به گزارش افکارنیوز، این در شرایطی است که بعد از اجرایی شدن برجام، به نظر می‌رسد بورس دوباره به دوران اوج خود بازگردد، اما روند بازار آن‌چنان به سود فعالان بازار سرمایه نبود. شاخص کل بورس که سال 94 را با رقم 80 هزار و 219 واحد به پایان برده بود، سیزدهم مردادماه را با رقم 77 هزار و 882 واحد به پایان برد. البته اگرچه طی هفته‌های گذشته شاخص بورس دیگر آن فراز و فرود و نوسانات قبلی را ندارد، اما آن‌چنان نیز تغییر و تحولی نیز در وضعیت بازار به چشم نمی‌خورد.

 

نکته‌ای که در این میان قابل توجه است، این که در سال 92 و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی، رییس‌ دولت بر حمایت از این بازار تاکید کرده بود.

در چنین شرایطی، برخی از کارشناسان عنوان «دولت رکود» را به دولت یازدهم داده‌اند و معتقدند که نام دولت رکود برای دولت یازدهم زیبنده و بامسمی است. سال قبل محسن رنانی، اقتصاددنان نیز پیش‌بینی کرده بود که در دولت یازدهم از رکود خارج نمی‌شویم.

اما شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است که «موضوع خروج اقتصاد از رکود و تقویت سودآوری شرکت‌ها و همچنین بنگاه‌هایی که با مشکل تامین مالی روبه‌رو هستند، در کارگروه‌های ملی و استانی در حال پیگیری است. این در حالی است که یکی از اولویت های سازمان بورس برای افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد بود که ادامه می‌یابد.»

با این وجود، کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند که «وضعیت بازار سرمایه از واقعیت‌های اقتصادی جامعه نشات می‌گیرد و تا زمانی که رکود و رخوت در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، بورس نیز دچار رکود می شود؛ باید توجه داشت که سایر بازارها نیز دچار این وضعیت هستند.»

به گفته حسین کرمی، «وضعیت سکون و رکود بازار بورس باعث می‌شود سهامدارانی که دنبال سود کوتاه‌مدت هستند، خسته شوند، اما نکته ای که سهامداران خرد باید به آن توجه کنند این است که بازار سرمایه یک بازار میان و بلندمدت است؛ تمایل برخی سهامداران برای اینکه سهم خریداری شده در مدت دو تا سه هفته بالا رفته و سود کلانی را کسب کند، نشان می‌دهد معامله، به درستی هدف‌گذاری نشده است.»

غلامرضا سلامی، از فعالان بازار سرمایه نیز درباره‌ وضعیت بورس اوراق بهادار تهران می‌گوید: «وقتی عامه‌ مردم و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که رکود حاکم بر اقتصاد برطرف شود، ولی این انتظار پاسخی نمی‌گیرد، بورس افت می‌کند و اثر خود را روی قیمت سهام می‌گذارد.»

وی می‌افزاید: «رکود حاکم بر اقتصاد می‌تواند باعث کاهش سود شرکت‌ها یا زیان‌دهی آنها شود. از طرفی قیمت سهم نیز تابعی از سودآوری شرکت‌ها است. در نتیجه این موضوعات روی قیمت سهام اثر‌گذار است. البته امکان دارد در یک دوره‌ کوتاه‌مدت سودآوری بالا رود یا پایین بیاید، ولی قیمت سهام تغییر نکند، اما وقتی گرفتار رکود مزمن می‌شویم مسلما بازار نیز از آن متاثر می‌شود.»

سلامی تاکید می‌کند: «اگر شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس نبودند خیلی زودتر از اینها قیمت‌های سهام و وضعیت شاخص باید به این وضع می‌افتاد.»

مریم فکری