نرخ سود بانکی باز هم کاهش می یابد !

 در حالی نرخ سود بانکی از اول تیرماه امسال بین سه تا چهار درصد کاهش یافت که احتمال تغییر مجدد نرخ تا پایان سال جاری وجود دارد و اگر پیشنهادی در این رابطه مطرح شود بانک مرکزی آن را بررسی خواهد کرد.

 

روند کاهشی نرخ تورم و در نهایت تک‌رقمی شدن آن از ابتدای تابستان سال جاری، عامل اصلی تحریک برای کاهش نرخ سود اعم از سپرده و تسهیلات بشمار می‌رود؛ به گونه‌ای که در دو تا سه سال اخیر با نزول تا بیش از ۲۵ درصدی نرخ تورم، کاهش سود بانکی نیز یکبار و حتی دو بار در سال در دستور کار شبکه بوده است. این در حالی است که تا آخرین تغییرات اعمال شده در خردادماه ۱۳۹۵، سود سپرده به ۱۵ درصد و مدتی بعد سود تسهیلات تا ۱۸ درصد کاهش یافت.

 

اما با وجود ریزش نرخ سود بانکی و حتی گاها نارضایتی سپرده گذاران، روند کاهشی نرخ تورم و فاصله موجود بین این دو متغیر کلان اقتصادی موجب شده تا این پایان کاهش نرخ سود نبوده و آنطور که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بارها در اظهارات خود اعلام کرده اند روند فعلی برای تغییر نرخ سود ادامه خواهد داشت. این در حالی است که حتی وعده تک رقمی شدن نرخ سود بانکی نیز  در برخی اظهارات مدیران بانکی داده شده است.

 

با این حال گرچه هنوز دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده که با توافق بانک‌ها و عدم تصویب شورای پول و اعتبارهمراه بود، نگذشته اما بعید نیست و شاید به طور حتم تا قبل از پایان سال جاری، بار دیگر نرخ سود کاهش پیدا کند.

 

آنطور که معاون اقتصادی بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود در رابطه به احتمال کاهش مجدد نرخ سود در سال جاری اعلام کرده، این موضوع غیر ممکن نیست و اگر پیشنهادی در این باره از مطرح باشد به طور حتم بانک مرکزی مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

قربانی البته توضیحات بیشتری ارائه کرد و با اشاره به اهمیت تغییرات تورم در سود بانکی گفت که اکنون نرخ تورم در مسیر تک نرخی قرار گرفته است. از سوی دیگر از نشانه‌های تورم نقطه به نقطه این است که مسیر تک رقمی ادامه خواهد داشت. اما از سویی دیگر شاهد آنیم که نرخ های سود به دلیل تنگای اعتباری دچار چسبندگی است که این موضوع  می تواند  به مصرف و سرمایه گذاری لطمه بزند. با این حال بانک مرکزی دنبال این است که سپرده گذاران از سرمایه گذاری در بانک‌ها متضرر نشده و ارزش پول آنها به خوبی حفظ شود. در عین حال اجحافی هم در حق تولید و سرمایه گذاری نشده و به نوعی تعادل حفظ شود.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه از سال گذشته به دنبال این هستیم که نرخ‌های سود را به روش غیر دستور کاهش داده و متناسب با تورم باشد، ادامه داد: اما نگرانی‌هایی در مورد ورود سرمایه از بانکها به بازار مسکن یا  ارز مطرح بود که ما اعلام کردیم بر اساس محاسبات و برنامه‌ریزهای انجام شده هیچ جای نگرانی نیست و هدف تعادل بین دارایی‌هاست.

 

وی که در حاشیه مراسمی در پژوهشکده پولی و بانکی سخن می گفت،  با بیان اینکه کاهش اخیر نرخ سود باتکی هیچ تلاطمی در  بازارهایی که ممکن بود تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی قرار بگیرند نداشت، افزود: نشانه‌های مثبت به ویژه در مسکن قابل رویت است و متقاضیان مصرفی و واقعی در حال تصمیم گیری برای ورود به بازار هستند و دیده می شود؛ به طوریکه تعداد معاملات افزایش یافته است. ولی با این حال بازار دچار سفته بازی نشده و عرضه کننده و متقاضی در حال فعالیت هستند. این روند می‌تواند ادامه داشته باشد.