روحانی با اصناف و بازار هیچ مشورتی نکرده است/ مردم کوچه و بازار بر خلاف شعارها ، مشکلات اقتصادی را حس می کنند

گروه اقتصادی- احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازار در بخش اول گفت و گوی خود با افکارنیوز در مورد رکود و تورم در کشور سخن گفت و تاکید کرد که زمانی که رکود در کشور حاکم است مهار تورم معنی ندارد. در بخش دوم این گفت و گو از وی درباره تاثیر برجام بر اقتصاد پرسیدیم که آیا تاثیری در بازار داشته و آیا دولت به ویژه رئیس جمهور مشورتی در زمینه حل مشکلات اقتصادی با اصناف و بازار داشته که وی این موضوع را رد کرد و گفت چنین رویه ای در دولت نیست. بخش دوم گفت و گو را با هم می خوانیم:

 

به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت تمام توان خود را در سیاست خارجی و موضوع برجام منعطف کرد تا بتواند اقتصاد را سر و سامان دهد، آیا مشکلات اقتصادی حل شده است؟

مساله برجام علیرغم همه مسائل و مشکلاتی که بود به امضا رسید و توافق حاصل شد اما دست آورد آنچنانی برای ما نداشت و ما هم توقع نداشتیم که همه مشکلاتمان حل شود اما رئیس جمهور محترم بیان می کرد حتی آب در کشور نیز به برجام گره خورده و همه چیزرا دولت به برجام وصل کرد. متاسفانه معیشت مردم را هم به برجام گره زدند.

ما دشمن و بدعهدی آنها را می شناسیم و آنچه باید ازبرجا به دست می آوردیم نیاوردیم و از سوی دیگر امروز آمریکا و استکبار را باید مسئولان از قبل شناخته باشند، در برجام به تدریج باید به تعهدات خود عمل می کردیم تا آنها هم به تعهدات خود عمل کنند.

ما یکجا همه تعهدات خود را عمل کردیم اما آنها بدعهدی کردند و مساله موشکی و حقوق بشرو ... رابهانه قرار داده اند تا تحریم ها رابر ندارند.

تروریسم را خود آمریکایی ها و استکبار جهانی به وجود آورده و گریبانگیر آنها خواهد شد، آنها خود تروریسم را به وجود آورده اند و گردن ما می اندازند، ما هیچگاه به دنبال تروریسم نرفته ایم، در مساله حقوق بشر هم طبل غربی ها صدایش به آسمان رفته اما مسائلی که جهان در زمینه حقوق بشر و کشته شدن انسانها در سوریه و عراق و یمن و ... توسط تروریست ها اتفاق می افتد غربی ها سکوت می کنند. در ترکیه میبینیم مثل سربریدن بچه 12 ساله و غربیها گویا مرده اند و سخنی نمی گویند.

مشکلات زیادی را آمریکایی ها به وجود آورده اند و خودشان نیز درگیر مشکلات زیادی هستند آیا به این کشور می توان اعتماد کرد که دولت سعی می کند هر موضوعی را با عنوان برجام 2 و برجام 3 و ... مطرح کند؟ چرا دولت نگاه اش به غرب است؟

این مساله را گفته ام و باز هم تاکید می کنم اینکه ما یکجا به تعهدات خود عمل کردیم  آنها نکردند مساله بدی بود، نباید قبل از اینکه انها به تعهداتشان عمل می کردند ما یکجا تعهدات خود را عملی می کردیم، مسائل بانکی و تحریم ها همچنان مشکلاتش وجود دارد .

هنوزدر بانکها و انتقال پول مشکل داریم و هنوز در خرید و فروش اجناس تحریم ها برداشته نشده است، شرکت ها هنوز نمی توانند با غربی ها وارد معامله شوند و اگر قرار بود ما همه این مشکلات باقی بماند که برجام چ سودی داشته است.

اینکه فقط شعار می دهند که مشکلات حل شده اینطور نیست، مشکلات پابرجاست و مردم کوچه و بازار این مسائل را میبینند و فکر نکنند مردم نمیفهمند.

متاسفانه از ابتدای انقلاب برخی ها نگاهشان به دیگران به ویژه غربی ها بود و هنوز هم ادامه دارد و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیزبارها تاکید کرده اند که به جای اینکه اقتصاد ما به غرب گره بخورد باید اقتصاد ما درون زاباشد و متکی به داخل کشور باشیم و این همان مساله مهم اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری نه تنها بارها بر ان تاکید کردند که امسال را نیز با این شار نامگذاری فرمودند.

ضعف دولت ها بوده که نگاه به خارج از کشور داشت اند و متاسفانه این ضعف در این دولت هم وجود دارد.

آیا آقای روحانی تا به امروز از اصناف و بازار مشورتی در زمینه مسائل اقتصادی گرفته اند؟

تا حالا نشده آقای روحانی از اصناف و بازار مشورتی بخواهند اما امیدواریم در آینده با اصناف و بازار در مسائل اقتصادی حداقل مشورت کنند.مشورت می تواند کارها را درست کند اما متاسفانه این رویه در دولت نبوده است.

آیا به نظر شما آقای روحانی مجدد رئیس جمهور خواهند شد و دولت وی در دوره بعد هم ادامه دارد و یا آقای روحانی رئیس جمهور یک دوره ای خواهند بود؟

بستگی به مابقی دوره ایشان در سال جاری دارد که چه عملکردی خواهند داشت و باید فردی که می خواهد رقیب باشد باید جایگاه خوبی داشته باشد  الان نمی توان گفت که دولت آقای روحانی یک دوره ای یا دو دوره ای خواهد بود.

مصطفی حسینی