۴ میلیون دانشجو پشت درهای بازار کار

 علی ربیعی در همایش ملی و بین‌المللی اشتغال و مهارت‌آموزی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از چهار میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار داریم و میزان نسبت فارغ‌التحصیلان در استان‌ها با رشته‌های مورد نیاز آنها ۲۰ درصد است.

وی گفت: متاسفانه نوع نگاه به کار و فرهنگ کار عوض شده است و افراد تمایلی به گرفتن برخی مشاغل ندارند، زیرا انتظار آنها از شغل با واقعیت آن شغل تفاوت دارد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغل باید ارزش‌گذاری شوند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استانداردسازی مشاغل به تغییر عرضه در نیروی کار کمک کند.

ربیعی خطاب به سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: نباید منتظر ثبت نام افراد در این سازمان باشید تا آنها را آموزش بدهید، بلکه باید به سمت گلوگاه‌های خروجی نیروی انسانی برویم و افراد را برای مهارت‌آموزی انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: استراتژی ما رفتن به روستاها و مناطق محروم و آموزش‌های سیار است تا استان‌ها از این طریق قادر به کارآفرینی در عرصه‌های خرد باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: سیاست مبارزه با فقر دولت تدبیر و امید، سیاست صدقه‌ای نیست، بلکه سیاست توانمندسازی است و استراتژی مقابله با فقر متکی به سیاست مهارت‌آموزی و توانمندسازی است، لذا از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌خواهم که آموزش‌های فقرزدا را در اولویت کار خود قرار دهد و در این مسیر آموزش‌های مهارتی را به سازمان‌های حمایتی، زندان‌ها و پادگان‌ها ببرد.

ربیعی با بیان این‌که کشورهای تازه صنعتی شده و پیشرفته مسیر توسعه خود را با اتکاء به نیروی انسانی ماهر طی کرده‌اند، بیان کرد: بی‌تردید ما نیز به نیروی ماهر توجه جدی و تکیه داشته باشیم تا به توسعه‌ای فراگیر، عدالت‌افزا و توانمندساز در همه اقشار اجتماعی دست پیدا کنیم.

او مهارت را در دستیابی به فرصت‌های برابر و کاهش نابرابری موثر خواند و گفت: مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی که مسیر توسعه را پیموده‌اند به دلیل بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر بوده است و کشورهایی که بدون اتکاء به نیروی انسانی ماهر به درآمد سرانه بالا رسیده‌اند توسعه‌یافته محسوب نمی‌شوند.

وی در پایان از عراق، لبنان، تانزانیا، غنا، زنگبار، نیجر و برونئی به عنوان کشورهایی نام برد که ایران برای آنها مربی تربیت کرده و دانش و تجارب مهارتی خود را در اختیار آنها قرار داده است.