شبکه تلویزیونی ار ت ب اف، در پایگاه اینترنتی خود نوشت: هراس بانک‌ها از تامین نیازهای مالی مربوط به قراردادهای بازرگانی میان آلمان و ایران، آلمانی ها را دلسرد کرده است. 

 

در ادامه گزارش این تلویزیون بلژیکی آمده است: اتاق بازرگانی آلمان اعلام کرد: صادرکنندگان آلمانی در تجارت خود در ایران کمی دلسرد شده اند، اما همچنان به پتانسیل بازارهای این کشور باور دارند.

 

 ولکِر تری یر، رئیس اقتصاددانان اتاق بازرگانی، در اینباره گفت: به رغم بهبود تجارت با ایران، دلسردی هایی به وجود آ‌مده است. این اقتصاددان به مواردی که باعث دلسردی شده اند، اشاره ای نکرد. وی افزود: «اما ما همچنان معتقدیم که جا برای کار وجود دارد.» شرکت های آلمانی پس از عقد توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ‌ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، آلمان و روسیه) به این کشور به چشم یک بازار بزرگ برای صادرات نگاه می کنند. این توافق زمینه ساز لغو بخشی از تحریم های بین المللی علیه تهران شد. 

 

سازندگان خودرو و تولید کنندگان ماشین آلات در آلمان به امکان ادامه کار با ایران که تا پیش از تحریم ها تمایل زیادی به محصولات آلمانی داشت، امیدوارند.

 

 تری یر تاکید کرد انتظار به سر رسید و تجارت خارجی با ایران آغاز شد، «اما تا رسیدن به دوران طلایی این همکاری ها فاصله زیادی باقی است.»

 

 به گفته این کارشناس، صادرات آلمان به ایران بین ماه ژوئن تا ماه مه، یازده درصد، معادل هشتصد و نود میلیون یورو افزایش یافت و این رقم در شش ماه اول سال احتمالا به یک میلیارد یورو خواهد رسید... این امکان  وجود دارد که رشد صادرات به ایران در دومین شش ماهه دوم سال افزایش بیشتری داشته باشد.

 

 به گفته اتاق بازرگانی آ‌لمان، اصلی ترین مشکل «تامین مالی» خریداران و صادرکنندگان است. برخی بانک ها از ترس این که مبادا تحریم های آ‌مریکا در بخش فعالیت‌های مالی را دور زده باشند، از تامین مالی همکاری ها با ایران خودداری می کنند.

 

 این در حالی است که بنا بر پیش بینی اتاق بازرگانی آلمان، صادرات به ایران تا سال آینده می بایست به پنج میلیارد یورو (دو میلیارد و یک صد میلیون یورو در سال دو هزار و پانزده) برسد و طی ده سال به ده میلیارد یورو افزایش یابد.

 

تاکنون گروه های بزرگ کار در ایران را آغاز کرده اند.

 

دایملر، به همراه دو شریک محلی برای ساخت یک کارخانه ساخت کامیون با مارک مرسدس بنز برنامه ریزی کرده است. زیمنس نیز با گروه مپنا قراردادی در زمینه توربین های گازی و ژنراتورهایی برای مراکز برق منعقد کرده است.