وب‌سایت فوربز در مطلبی نوشت: به تازگی عربستان سعودی برای حفظ سهم خود در بازار آسیایی، بهای نفت خام را کاهش داده است. روز 31 ژوئیه (10 مرداد)، سعودی آرامکو – شرکت ملی نفت عربستان سعودی – بهای نفت خام خود را برای تحویل در ماه سپتامبر (30 روز منتهی به 9 مهر) بین 70 سنت تا 1.3 دلار به ازای هر بشکه کاهش داد. این تصمیم عربستان در رسیدن بهای نفت به سطح پایین‌تر از بشکه‌ای 42 دلار موثر بود.

 

بلومبرگ نیز در این‌باره نوشت عربستان تصمیم ندارد به روند نزولی بهای نفت پایان دهد. زیرا رقیب نفتی عربستان – ایران – نیز به دنبال به دست آوردن جایگاه گذشته خود در بازار است.

 

این کاهش بها در حالی است که عربستان در 2 سال اخیر تولیدات نفتی خود را افزایش داده است. عربستان به جای کاهش تولیدات خود به منظور کمک به افزایش بهای نفت، با افزایش سطح تولیدات خود و اشباع بازار، مشکل سقوط بهای طلای سیاه را تشدید کرده است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: در مقابل، ایران در تلاش است جایگاه خود در بازار نفتی که به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده بود را باری دیگر به دست آورد. پس از اعمال تحریم‌ها، رتبه تولیدات نفتی ایران تولیدات نفتی در میان کشورهای عضو اوپک 2 پله کاهش یافت. به این ترتیب، ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای عضو اوپک شد. به گفته رضا یگانه شکیب – استاد دانشگاه فولرتون و تحلیلگر مسائل انرژی – ایران قصد دارد در 5 سال آینده تولیدات نفت خام خود را به 4.8 میلیون بشکه در روز برساند.

 

وی افزود پیش از اعمال تحریم‌ها، ایران 11 درصد تقاضای چین برای نفت را تأمین می‌کرد. اما پس از وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، محموله‌های نفتی ایران به چین به 500 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که در ماه ژوئیه سال جاری میلادی (31 روز منتهی به 10 مرداد) این رقم به 800 هزار بشکه در روز رسیده است. ایران طی مذاکرات با چین، اعلام کرد صادرات نفتی به چین به 1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.