مافیای چوب خواب جنگل را نا آرام کرد

تغییراقلیم، خشکسالی های پی در پی و تغییر کاربری اراضی و برخی معضلات دیگر وضعیت جنگل های کشور را به مرحله هشدار رسانده است.

 

در این میان مسئله ای که بر این مشکلات دامن زده و نفس جنگل های ارزشمند شمال را به شماره انداخته ،بهره برداری بیش از حد چوب جنگل های این خطه است که قاچاقچیان به بهانه دست یابی به سودهای هنگفت ریه های جنگل ها را از کار انداخته اند.

 

 

در این راستا خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری  در خصوص دلایل قاچاق چوب اظهار داشت: قاچاق چوب از جمله موضوعاتی است که یگان حفاظتی سازمان به جد این موضوع را پیگیری و با قاچاقچیان برخورد می نماید.

 

وی افزود: براساس آمارهای موجود، بهره برداری جوامع محلی برای مصرف سوخت ،جزء موارد قاچاق به شمار می رود که خوشبختانه با ارتقای فرهنگ جوامع محلی ، آنها از درختان و درختچه های خشک برای مصرف روزانه خود استفاده می نمایند و تنها ممکن است برخی افراد در این امر تخلف نمایند و از درختان سبز برای مصرف روزانه خود استفاده کنند که توسط نیروهای طرفدار منابع طبیعی این موضوع پیگیری می شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهره برداری از منابع خشک جنگلی و یا عرصه های مرتعی برای سوخت هیزم، بیان کرد: براساس هماهنگی صورت گرفته با وزارت نفت سوخت های فسیلی جایگزین سوخت های هیزم و بوته ای خواهد شد به انضمام آنکه توزیع آبگرمکن های خورشیدی و تنورهای گاز سوز از جمله اقداماتی است که بخش حفاظتی آن را انجام می دهد.

 

جلالی تصریح کرد: با توسعه گاز رسانی به مناطق جنگلی باید از سوخت  هیزمی جوامع محلی جلوگیری به عمل آید.

 

*** تعدد گشت های حفاظتی امری مهم در کاهش قاچاق

 

همچنین قاسم سبز علی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: در سال 93، 2 هزار و 400 پرونده و سال گذشته 2 هزار پرونده قاچاق چوب تشکیل شد که متاسفانه در سال 94، 700 هزار و 80 اصله و سال 93 ، 49 هزار و 400 اصله درخت قاچاق شده است.

 

وی با اشاره به دلایل قاچاق چوب و تخریب جنگل ها افزود: افراد حاشیه نشین جنگل برای سوخت طبخ روزانه و برخی افراد به صورت حرفه ای اقدام به قاچاق چوب و تخریب جنگل ها می کنند که باید استفاده از سوختهای فسیلی ، انرژی و خورشیدی را در این مناطق جایگزین نماییم.

 

سبز علی ادامه داد: شناسایی گلوگاه خروج چوب در مناطق مختلف و استان های شمالی ، تعدد گشت های حفاظتی و شناسایی کارگاه های چوب بری از جمله اقدامات یگان حفاظتی برای کاهش قاچاق چوب است که امیدواریم با هماهنگی های لازم با دستگاه های نظارتی و کنترل بیشتر ، این موضوع به حداقل برسد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی بیان کرد: بازدارنده بودن قوانین ، برخورد قضایی با متخلفین از مهم ترین اقدامات مبارزه با قاچاق به شمار می رود به گونه ای که افزایش جرائم و تشدید مجازات افراد از جمله عوامل بازدارنده این امر است.

 

***قاچاق چوب 10 درصد کاهش یافت

 

اسفندی معاون فرمانده یگان حفاظت با بیان اینکه هم اکنون 400 پاسگاه در سطح کشور مشغول به مراقبت و حفاظت هستند، گفت: از طریق تعدد ایستگاه های بازرسی کنترل محصولات، ایجاد گشت های حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی و محل های جابه جایی قاچاق چوب،  این امر به حداقل خواهد رسید.

 

وی افزود: طی 10 الی 15 سال گذشته با قوانین بازدارنده حفاظتی، قاچاق چوب شیب نزولی به خود گرفته به طوریکه طی این سالها جرائم 10 درصد تقلیل یافته است.

 

معاون فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: همکاری سایر دستگاه های قضایی و اجرایی با سازمان یگان حفاظت، رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و رفع محدودیت بودجه ای می تواند تاثیر بسزایی در کنترل قاچاق داشته باشد.

 

اسفندی تصریح کرد: بخشی از اقدامات حفاظت از جنگل ها و مبارزه با قاچاقچیان به عهده سازمان جنگل هاست و بخش دیگر مربوط به سایر دستگاه های اجرایی است که باید با قوانین بازدارنده این مشکلات مرتفع گردد.