چه عواملی باعث تغییرات بهای نفت شد؟

 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی و خبر گردهمایی غیر رسمی اعضای اوپک در ماه آینده، نفت وست تگزاس اینترمیدیت (شاخص آمریکا) بار دیگر با افزایشی 1.50 دلاری در پایان هفته مواجه شد. 

 

وبسایت اویل پرایس در ادامه این گزارش نوشت: هنوز دلایل کافی بسیاری برای کاهش بهای نفت به زیر 40 دلار وجود دارد. مازاد تولید نفت خام همچنان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ذخایر بنزین و محصولات نفتی به بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. در همین حال اقتصاد جهان بر اثر میزان کمتر از سطح پیش بینی شده تقاضای نفت، در ریسک بسیار قرار دارد.

 

با انتشار جدیدترین اطلاعات تولید اوپک، بازرگانان توانسته اند خود را با شرایط جدید تجاری بازار به شکل بهتری وفق دهند. عربستان سعودی در حالی از تولید روزانه 10.67 میلیون بشکه نفت خبر داده که بلومبرگ پیشتر تولید ماه ژوئیه این کشور را تنها 10.43 میلیون بشکه پیش بینی کرده بود. در همین حال، تولید نفت ایران با رسیدن به 3.629 میلیون بشکه در روز، 13 هزار بشکه افزایش یافت. تولید نفت عراق با 74 هزار بشکه افزایش در سطح 4.32 میلیون بشکه در روز قرار گرفت، استخراج ونزوئلا با 20 هزار بشکه کاهش به روزانه 2.095 میلیون بشکه رسید و نیجریه نیز با کاهشی 41 هزار بشکه ای به تولید 1.508 میلیون بشکه در روز دست یافت. اوپک در نهایت تولید کلی این سازمان را روزانه 33.1 میلیون بشکه اعلام کرد. این رقم از سوی بلومبرگ پیشتر 33.2 میلیون بشکه پیش بینی شده بود.

 

در همین حال تعداد سکوهای نفتی فعال آمریکا با افزایشی 65 عددی نسبت به پایین ترین تعداد آن ها در ماه مه، به 381 عدد رسیده است. با این حال افزایش سکوهای نفتی، تاثیر چندانی بر افزایش تولید نفت آمریکا نداشته و تولید 48 ایالت سطح پایین ترِ این کشور، پس از 20 هفته کاهش در سطح 8.03 میلیون بشکه در روز قرار گرفته است.

 

سود بسیار اندک در زمینه پالایش محصولات نفتی تاثیری منفی بر میزان تقاضا در سطح جهان داشته است. در همین راستا میزان کل واردات آمریکا به 8.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. تولید نفت این کشور نیز با کاهشی برابر با روزانه 7 هزار بشکه به 8.445 میلیون بشکه رسیده است.