امیرحسین جمشیدی افزود: ظرفیت تولید شیرخشک در کشور سالانه 80 میلیون قوطی است بنابراین تعدادی از این شیرخشک ها به کشورهای دیگر صادر می شود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص ادعای معدودی از پزشکان مبنی بر وجود ویتامین و پروتئین اضافه در شیرخشک ها ، گفت: هر فرآورده ای از جمله شیرخشک ها که مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشد بیانگر آن است که تمام آزمایش های لازم روی آن انجام شده و میزان مواد داخل آن ، استاندارد است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با این وجود توصیه ما استفاده از شیرمادر است و فقط در صورتیکه مادر شیر ندارد یا به دلایلی همراه کودک نیست ، کودک می تواند از شیرخشک استفاده کند. شیرخشک های موجود در بازار کشور دارای بهترین شرایط هستند.

جمشیدی درباره ممنوعیت واردات شیرخشک نیز اظهار داشت: از سال 92 به بعد حتی یک قوطی شیرخشک خارجی وارد کشور نشده است و اجازه واردات نداده ایم و اگر هم بوده مربوط به مجوزهایی بوده که قبلا صادر شده است ؛ ممنوعیت واردات شیرخشک در راستای کمک به تولید داخل انجام شده است.

وی یادآور شد: چهار شرکت تولیدکننده شیرخشک در کشور فعالیت دارند که سه شرکت حتی می توانند از شیرخام نیز شیرخشک تولید کنند؛ آنها شیرخام خود را از گاوداری های نمونه تحت کنترل -که شیر آنها آفلاتوکسین (سموم قارچی طبیعی) ندارد - تهیه می کنند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اهمیت شیرخشک حتی از دارو نیز برای ما مهم تر است چراکه غذای کودکان در سنین رشد و نمو به شمار می رود.

جمشیدی تصریح کرد: اگر فرمول تولید شیرخشک ها حتی ذره ای از حد استاندارد ، تغییر کند ، شیرخشک ها از بازار جمع آوری خواهند شد.

وی تاکید کرد: تمام شیرخشک های بازار استاندارد بوده اما شاید کودکی به شیرخشک خاصی به خاطر طعمش یا دلایل دیگر ، سازگارتر باشد ؛ مصرف شیرخشک از سوی خانواده ها بستگی به فرمول خاص شرکت ها و بسته بندی و دیگر علل دارد اما به هرحال استاندارد هستند.

جمشیدی در پاسخ به این سئوال که برخی تولیدکنندگان شیرخشک با ترفندهایی ، پزشک را وادار به تجویز شیرخشک شرکت خود برای کودکان می کنند، گفت: شیرخشک نیازی به تبلیغ ندارد و من نمی توانم بپذیرم که پزشکی تحت تاثیر تبلیغات این چنینی قرار گرفته باشد؛ خوشبختانه در حال حاضر افکار عمومی، اهمیت شیرمادر برای سلامت کودک را درک کرده است.

وی درخصوص احتمال قاچاق شیرخشک نیز گفت: من قاچاق شیرخشک در بازار ندیده ام چون مردم نسبت به سلامت کودکان خود حساس هستند ؛ اما به فرض اگر شیرخشک قاچاق در بازار وجود داشته باشد و مردم بدون توجه به نشان سازمان غذا و دارو و از مراکز غیرمعتبر این شیرخشک را تهیه کنند باید بدانند که خطرات زیادی برای سلامت کودک همراه دارد.