امروز نخستین کترینگ بین المللی صنعت ریلی و دو رام جدید با حضور وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل راه آهن افتتاح شد.

 

 عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در این مراسم گفت:سرعت، دقت، قدرت، رقابت قیمتی و افزایش رفاه مسافران و ارتقا کیفیت خدمات در حوزه بار و مسافرین از مهمترین نکات است. 
 
وی با اشاره به این که چهره حمل و نقل ریلی کشور را باید عوض کنیم، گفت: مردم باید بتوانند به حمل نقل ریلی در حد حمل و نقل هواپیمایی اعتماد کنند و از خدمات آن بهره مند شوند در همین راستا نحوه پذیرایی مسافر در طول سفر طبق استاندارد های بین المللی یکی از نکات قابل توجه است. 
 
آخوندی افزود: افتتاح این کترینگ با همکاری شرکت اتریشی را آغازی برای ارتقا سطح کیفیت خدمت رسانی در حمل و نقل ریلی و هدف گذاری در سطح استاندارد بین المللی است.

 

 
وی با اشاره به اینکه قیمت بلیط هواپیماها را متغیر کردیم، گفت: در برخی مواقع قیمت بلیط هواپیما و قطار کاملا رقابتی می شود و ایجاد رقابت در صنعت حمل و نقل کشور منجر به افزایش آسایش برای مردم می شود. 
 
وزیر راه و شهر سازی همچنین بعد از این مراسم دو رام قطار جدید بین تهران و مشهد را افتتاح کرد و گفت: افزایش تعداد رام های قطار واجبات رفاه بیشتر مردم و مسافرین و افزایش تردد بین تهران و مشهد را فراهم می کند. 
 
وی با بیان اینکه این دو رام قطار هر دو صد در صد تولید ساخت داخلی هستند، گفت: ساخت این دو رام قطار در داخل کشور نشان دهنده توانایی صنعت ریلی ایران و تولید، حمل و نقل و سیر در این بخش است. 
 
آخوندی با اشاره به اینکه 17 واگن  وارد این مسیر شده است، افزود: امیدواریم شرکت پارس 20 واگن دیگر را تحویل دهد تا هر ماه شاهد ورود قطار نو به ناوگان صنعت حمل و نقل ریلی باشیم. 
 
وی با اشاره به اینکه متعهد به نوسازی ناوگان ریلی بسیار کهنه و فرسوده هستیم، گفت: سال گذشته ناوگان ریلی بالای 55 سال از سیر خارج کردیم و امسال واگن های بالای 45 سال را از ناوگان خارج خواهیم کرد که منجر به جوان شدن  10 ساله ناوگان ریلی کشور خواهد شد.  
 
سال آینده واگن های بالای 35 سال  از مسیر خارج شده و واگن های نو جایگزین می شوند
 
همچنین پور سید آقای مدیر شرکت راه آهن در جمع خبرنگاران در خصوص مسیرهای حومه های نیزگفت: با اقدام دو وزارت خانه راه و مسکن حمل و نقل مسافرین در حومه شهرها شکل ویژه ای به خود گرفته به طوری که از دو میلیون مسافر حومه ای در گذشته به 4 و نیم میلیون مسافر رسیدیم و امسال حمل و نقل مسافر حومه ای به 7 و نیم میلیون مسافر می رسانیم. 
 
پور سید آقایی درخصوص مسیرهای حومه ای قزوین، تهران، ورامین و گرمسار که خط سوم آن مهر ماه به برگزاری می رسد، گفت: خط چهارم این مسیر تا آخر سال به بهره برداری خواهد رسید، این در حالیست که  چهار خطه شدن مسیر تهران کرج در حال انجام است و خط سوم آن ریل گذاری می شود. 
 
وی با اشاره به اینکه کریدور ریلی شمال به جنوب مسیر مهمی بین خلیج فارس با اروپا و روسیه است، تصریح کرد: امروزه کشورهای بزرگ به دنبال این کریدوری هستند که مناقشات دریایی مهمی در آن جریان خواهد داشت و نقش استراتژیک مهمی در منطقه دارد. کریدور خط ریلی قزوین به رشت تا پایان این دولت به بهره برداری می رسد و کریدور آستارا به آذربایجان ظرف 5 ماه آینده تکمیل می شود، همچنین سال آینده بخش باقی مانده رشت به آستارا تکمیل خواهد شد.