مسئولان وزارت نیرو هفته جاری از پشت سر گذاشتن دوران پیک و جهش مصرف برق تابستانی در کشور خبر دادند و تاکید کردند که با ورود به نیمه دوم تابستان، تب جهش و مصارف بالای برق کشور فروکش خواهد کرد.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی روز گذشته در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به ثبت رکوردهای جدید مصرف برق در کشور، اعلام کرد: هم اکنون در هفته آخر مرداد ماه قرار داریم و با همکاری و مساعدت مردم از پیک بار مصرف عبور کردیم.

با این وجود بر خلاف پیش بینی مسئولان وزارت نیرو، پیک مصرف برق کشور بار دیگر روندی صعوی در پیش گرفت و با عبور از محدوده ۵۱ هزار مگاوات به خط قرمز خاموشی‌ها نزدیک شده است.

مدیریت شبکه برق ایران با انتشار گزارشی، اعلام کرد: پیک مصرف برق ایران روز گذشته یکشنبه ۲۴ مرداد ماه در ساعت ۱۴:۲۱ بعد از ظهر به ۵۱ هزار و ۱۳۳ مگاوات رسید.

علاوه بر این در ساعت ۲۰:۵۵ شب گذشته هم پیک مصرف برق به ۴۹ هزار و ۵۹۲ مگاوات رسید و نکته قابل توجه آن است که در طول ۱۰ روز اداری گذشته پیک مصرف برق در ۸ نوبت بیش از ۵۰ هزار مگاوات به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر روز گذشته کل حجم مبادلات برق ایران حدود یکهزار و ۵۹۳ مگاوات بوده که حجم واردات برق حدود ۳۶۸ مگاوات و صادرات برق ایران به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، اقلیم کردستان عراق، پاکستان و افغانستان حدود یک‌هزار و ۲۲۵ مگاوات بوده است.

همچنین با وجود جهش چند هزار مگاواتی پیک مصرف برق در روز گذشته در ساعات پیک روزانه ذخیره برق نیروگاه‌ها حدود یک هزار و ۸۵۲ مگاوات و و در ساعات پیک شبانه در محدوده یک‌هزار و ۵۸۰ مگاوات بوده است. در همین حال روز گذشته پیک مصرف برق صنایع کشور حدود سه هزار و ۵۰۵ مگاوات بوده است.