انتشار برخی اخبار در مورد آغاز دوره تازه‌ای از مذاکرات اوپک درباره طرح محدودسازی تولیدات نفتی موجب شد بهای طلای سیاه رشد قابل توجهی را در روز شنبه ثبت کند.

 

اظهارات برخی از مقامات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک درباره احتمال کاهش تولیدات موجب شد بهای نفت با افزایش قابل توجهی در هفته گذشته روبرو شود. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت که در ابتدای ماه جاری میلادی کاهش یافته بود، نسبت به بهای ابتدا ماه، ۲۰ درصد بالاتر بسته شد.

 

این بالاترین سطح افزایش هفتگی بهای نفت در ۵ ماه گذشته محسوب می‌شود.
 
بهای نفت پس از آن بالا رفت که وزیر انرژی عربستان اعلام کرد این کشور از تلاش‌ها برای تثبیت بازار نفت حمایت می‌کند. "الکساندر نوواک،" وزیر انرژی روسیه، نیز از گفتگو برای رسیدن به توافقی در مورد ثبات‌بخشی به بازار نفت حمایت کرد. 

 

قرار است کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ، به ریاست روسیه، در ماه سپتامبر و طی اجلاس بین‌المللی انرژی مجدداً در مورد طرح محدودسازی تولیدات نفتی با هم مذاکره کنند. پیش‌تر در ماه مارس نیز این کشورها در مورد طرح کاهش تولیدات نفتی مذاکره کرده بودند؛ اما به دلیل کارشکنی‌های عربستان، این طرح شکست خورده بود. 

 

طبق این طرح ، 18 کشور تولیدکننده نفت ملزم هستند سطح تولیدات خود را در سطح ماه ژانویه تثبیت کنند و آن را افزایش ندهند. عربستان ابتدا این طرح را پذیرفت و سپس اعلام کرد تنها زمانی به آن خواهد پیوست که ایران نیز تولید خود را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند. 

 

در واقع، هدف عربستان از این پیشنهاد این بود که مانعی در برابر افزایش تولید نفت ایران در دوره پس از لغو تحریم‌ها ایجاد کند. 
از جمله دیگر عوامل افزایش بهای نفت در هفته گذشته، کاهش ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آمریکا بود. سطح ذخیره نفت خام آمریکا به پایین‌ترین میزان در ۵ هفته گذشته و سطح ذخیره سوخت به پایین‌ترین میزان در سه هفته گذشته رسیده است. 

 

افزایش بهای نفت در هفته گذشته همچنین باعث شد تا تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا افزایش یابد. شرکت‌های حفاری در آمریکا در هفته گذشته 10 دکل به دکل‌های نفتی فعال افزودند. در 8 هفته گذشته، 76 دکل نفتی به دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا اضافه شده است که آمار قابل توجهی است. 

 

افزایش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا نشان می‌دهد که صنعت شیل هزینه‌های خود را کاهش داده و همچنان با بهای‌های ۴۰ تا ۵۰ دلار قادر است تولید خود را در سطح نسبتاً بالایی حفظ کند. 
هر بشکه نفت برنت در پایان هفته گذشته با بهای 50 دلار و 88 سنتی و نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با بهای 48 دلار و 22 سنتی بسته شدند.
 
بهای طلا در بازارهای بین المللی در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش 1.5 درصدی روبرو شد که علت اصلی این موضوع افزایش گمانه زنی‌های مربوط به بالا رفتن نرخ بهره وزارت خزانه‌داری آمریکا طی ماه های آینده بوده است.

 

مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا طی روزهای گذشته از افزایش نرخ بهره در نشست های آتی حمایت کرده اند و این مساله موجب تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضا و بهای طلا شده است.

 

بر اساس این گزارش بهای هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 1.5  درصد کاهش به 1337 دلار و 37 سنت رسیده است. بهای طلا در برخی از لحظات مبادلات روز جمعه تا 1337 دلار در هر اونس نیز کاهش یافته بود.

 

باوجود کاهش بهای طلا در پایان مبادلات روز جمعه؛ بهای این فلز گرانبها در هفته ای که گذشت با رشد 0.6 درصدی همراه بود.

 

بهای طلا به شدت در برابر افزایش نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد. نوسانات ارزش دلار آمریکا نیز تاثیر زیادی بر بهای جهانی طلا دارد.

 

به نظر می رسد برگزاری نشست مهم اقتصادی جسکون هول از سوی وزارت خرانه‌داری طی روزهای آینده و سخنرانی "جانت یلن،" رئیس خزانه‌داری آمریکا، در روز جمعه آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر روند تحولات بهای طلا و ارزش دلار داشته باشد.
اظهارات یلن می تواند تا حد زیادی مسیر سیاست های پولی و نرخ بهره وزارت خزانه‌داری آمریکا را مشخص کند.

 

"اوله هانسن،" تحلیلگر ارشد ساکسو بانک، در این باره تاکید  کرد: ما اظهارات ضد و نقیضی از مقامهای فدرال رزرو آمریکا در روزهای گذشته شنیده‌ایم و این مساله واقعا سرمایه گذاران بین المللی را سردرگم کرده است.

 

بانک آمریکایی مریل لینچ نیز پیش بینی کرده است که بهای جهانی طلا تحت تاثیر افزایش تقاضای فیزیکی در سال 2017 میلادی به بیش از 1500 دلار خواهد رسید.