بانک مرکزی ایران اعلام کرد در تلاش برای پایان دادن به نظام دو نرخی ارز که به عنوان مانعی برای سرمایه گذاری خارجی و بهبود اقتصاد محسوب می شود، تسلط خود را بر ریال کمتر خواهد کرد.

 

سیاستگذاران در تصمیمی که اوایل ماه جاری میلادی گزارش شد به وام دهندگان اجازه دادند ارزهای خارجی را بر اساس مکانیسم بازار خریداری کنند نه مکانیسمی که بانک مرکزی تعیین می کند. "علی اکبر کمیجانی،" قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد: "این بانک مسئول مدیریت بازار است و آن را هدایت می کند. این مسئله یکی از اقدامات مهمی است که در جهت یکسان سازی نرخ ارز صورت گرفته است."

 

بانک مرکزی بخشنامه ای به بانکها ابلاغ کرده است که بر اساس آن بانکها اجازه یافتند در بازار آزاد ارز خرید و فروش داشته باشند. بانکها پیش از این تنها با قیمت رسمی قادر به خرید ارز مشتریان بودند و نمی توانستند با نرخ آزاد به فعالیت بپردازند. "ولی الله سیف،" رئیس کل بانک مرکزی این اقدام را گامی در جهت تحقق پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز عنوان کرد.

 

گفته می شود تحریم های اقتصادی که به دنبال برنامه هسته ای ایران علیه این کشور اعمال شده بود، ایران را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد.