بیشترین تقاضای ترابرد از سوی مشترکین دو اپراتور به سمت رایتل بوده است

در آستانه‌ فرا رسیدن هفته‌ی دولت، طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) پس از پایان دوره‌ اجرای آزمایشی، در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان و مدیران کل وزارت ارتباطات و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، اپراتورهای تلفن همراه و دست اندرکاران اجرای این طرح، در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.

گفتنی است با اجرای ترابردپذیری، مشترکان تلفن همراه می‌توانند با شماره خودشان از خدمات اپراتور منتخب استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، همزمان با آغاز بهره برداری تجاری از طرح MNP سایر پروژه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب اعطای پروانه به برخی از فعالان عرصه‌ ICT و اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه‌های تایید نمونه‌ تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات نیز افتتاح شد.

در این مراسم علی اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام جزییاتی در خصوص مسایل فنی این طرح اظهار داشت: ترابردپذیری در کشورهای عمان، ترکیه، بحرین، امارات، کویت و چند کشور دیگر در همسایگی ایران اجرا شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: پیمانکار این پروژه شرکت صنایع ارتباطی پایا با مشاوره شرکت هلندی PORTIN XS و ناظر پروژه شرکت زعیم با مشاور فرانسوی SOFRE COM بوده است.

عمیدیان با اشاره به دوره آزمایشی ترابردپذیری خاطر نشان کرد: در دوره ‌آزمایشی طرح در مجموع 10 هزار و 994 هزار مشترک درخواست ترابرد کردند که از این میان تعداد 4 هزار و 658 مشترک دایمی و 6 هزار و 336 مشترک اعتباری بوده‌اند.

وی همچنین گفت: دوره آزمایشی این طرح از 20 تیر تا 30 مرداد ماه اجرا شد که در هفته اول تیرماه هر اپراتور مجاز به پذیرش حداکثر 500 درخواست و در هفته بعد حداکثر 100 درخواست بوده است.

عمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر پروژه در دست اقدام رگولاتوری گفت: تا پاییز هر اپراتور تلفن همراه باید با دو اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) قرارداد داشته باشد. این طرح دارای دوره بازگشت کمتر از سه سال و میزان سرمایه گذاری 10 تا 15 میلیون دلار است.

در ادامه این مراسم صدری مدیرعامل رایتل عنوان کرد: خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید اتفاقاتی چنین مثبت در حوزه ارتباطات کشور افتاده است که برای اپراتورهای جوان رویاگونه است.

وی اینطور ادامه داد: به لطف خدا، رومینگ ملی با حمایت مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید و پس از آن بحث ترابردپذیری راه اندازی و اجرا شد، امیدواریم بتوانیم از فرصت‌های ایجاد شده به نحو مطلوبی استفاده کنیم و در آینده موفقیت‌های چشمگیری به دست آوریم.

صدری اظهار کرد: با توجه به اینکه ترابردپذیری برای اپراتورهایی که سهم کمتری از بازار دارند یک فرصت استثنایی است ما در مجموعه رایتل باید تمام تلاش خود را در راستای ارایه سرویس‌های متنوع و با کیفیت معطوف کرده و توسعه پیدا کنیم، کما اینکه در حال حاضر نیز با وجود نوپا بودن رایتل، این اپراتور بیست درصد سهم بازار دیتای کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل رایتل با اشاره به این موضوع که بیشترین ترابرد از سمت دو اپراتور، به رایتل بوده است گفت: لازم است به دور از نارقابتی‌ها، اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند.

وی گفت: رایتل اپراتور در حال توسعه‌ای است و رومینگ ملی کمک شایانی به این اپراتور کرده است با این حال در تلاش هستیم تا تمام نقاط کشور را تحت پوشش خود قرار دهیم.

وی با اشاره به ترابردپذیری گفت: دیگر زمان آن گذشته تا مشترک ناچار به استفاده از خدمات یک اپراتور باشد و امیدواریم با این طرح اپراتوری پیروز میدان باشد که خدمات بهتر را با قیمت مقرون به صرفه ارایه کند.

وی در خاتمه گفت: با این طرح هیچ اپراتوری حاشیه امن ندارد و این مردم هستند که حق انتخاب دارند و امیدواریم با نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شاهد رقابت سالمی باشیم.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم آغاز رسمی طرح ترابردپذیری این طرح را کاری مهم برشمرد که مقدمات اجرای آن از دو سال پیش و هم زمان با رومینگ ملی آغاز شده و گفت: امیدوارم اپراتورها با مشارکت یکدیگر زمینه اجرای هر چه بهتر این طرح را فراهم آورند.

وی در عین حال ریزش مشترکان در اپراتورها را مبتنی بر سلایق و نیازهای مختلف مردم عنوان کرد و افزود:‌ باید به این سلایق احترام گذاشت و حق انتخاب را به آنان داد، هر چند ریزش مشترکان در نفس خود به معنای کم کاری یک اپراتور در ارایه خدمات نیست.

دکتر واعظی همچنین صیانت از حقوق مصرف کننده و دادن اختیار به مشترک به جای اپراتور را از اهداف اجرای این طرح دانست و تاکید کرد: ارایه خدمات متنوع و امتیازات بیشتر به مشترکان از جمله دستاوردهای این طرح برای مردم است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به مساله کیفیت گفت: باید هدف نهایی ارایه خدمات مناسب و با کیفیت در قبال هزینه ی پرداختی مشترکان باشد و همه مدیران بخش دولتی و خصوصی مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کنند. لازم به ذکر است مقرر شده است در زمان اجرای تجاری ترابردپذیری، وضعیت اپراتورها به ‌طور هفتگی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد شده و تعداد مشترکین جدیدی که می‌توانند جذب کنند با توجه به نتیجه آزمایش‌ها در دوره آزمایشی به آنها اعلام شود و اگر اپراتوری در مرحله آزمایشی شرایط مناسب را رعایت نکرده و دستخوش تخلف شود، در مرحله تجاری و بهره‌برداری اقتصادی به او اجازه گرفتن مشترک داده نخواهد شد و یا این تعداد محدود می‌شود.

وی ارایه خدمات متنوع را نیز در راستای موضوع کیفیت  برشمرد و گفت: افزایش کیفیت، خدمات متنوع، ارایه بسته های اقتصادی و مناسب و به صرفه، ضروری، مکمل و در راستای هم می باشند.

واعظی با اشاره به فضای نوآوری در کشور و ارایه بسته های متنوع در دیگر کشورها اظهار داشت: بسته ها باید مبتنی بر نیاز و سلیقه مشترکان تهیه شود و تلفیقی از صوت و دیتا باشد.

وزیر ارتباطات نظارت عملی مردم را در کنار نظارت سازمان قرار داد و گفت: ارزیابی دوره ای اپراتورها، می تواند زمینه شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت را فراهم کند.

در ادامه این مراسم از مدیرانی که در راستای اجرای ترابردپذیری تلاش فراوانی کرده بودند تقدیر شد و مراسم با گرفتن عکس یادگاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونین وزیر، مدیران عامل اپراتورها و مدیران پروژه ترابردپذیری به پایان رسید.