امروزه با توجه به تولید انبوه خودروها و همچنین وجود خودروهای بسیار در خیابانها و جاده ها، خریداران هنگام خرید خودرو صفر یا دست دوم، باید مواردی را در نظر داشته باشند که در این مقاله به آن پرداخته میشود. البته در نظر گرفتن این نکات هنگام خرید خودروهای دست دوم بیشتر اهمیت پیدا میکند.

1. بودجه و سلیقه خریدار

اکثر افراد قبل از خرید مایحتاج زندگی، از قبیل خرید خانه، خرید خودرو و مواردی نظیر این که نیاز به بودجه های سنگین تری دارد، بوجه خود را مشخص کرده و برای آن برنامه ریزی میکنند. البته نوع خودروی انتخابی، وارداتی یا داخلی بودن آن، صفر بودن یا کارکرده بودن آن و همچنین میزان ایمن بودن آن در برابر تصادفات جزئی و سنگین، در تعیین قیمت خودرو اثرگذار است. بالطبع شما به عنوان خریدار باید بودجه خود را متناسب با قیمت خودروی انتخابی در نظر بگیرید. در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای صفر و کارکرده همراه با قیمت آنها آمده است

مدل خودرو

کارکرد

قیمت خودرو (تومان)

پراید 131SE

صفر

21،200،000

پراید 131SE

35،000 کیلومتر

16،900،000

پژو SD V8

صفر

37،700،000

پژو SD V8

75,000 کیلومتر

31،000،000

هیوندای سانتافه

صفر

173،000،000

هیوندای سوناتا

190,000 کیلومتر

64,500,000

 

 

2.علت فروش خودرو توسط فروشنده

اینکه چرا فروشنده قصد فروش خودرو خود را دارد نیز نکته ای است که باید به عنوان خریدار به آن توجه کنید. مسائلی مانند قصد عزیمت، تعویض خودرو با مدل بالاتر یا نیاز مالی، مواردی است که  نمیتواند مانع خرید خودرو برای شما شود. اما مواردی چون تصادف و ... مسائلی است که شما را از خرید خودروی مذکور باید منصرف نماید.

3. اطمینان از سلامت فنی خودرو

گرچه برخی افراد هستند که برای اجتناب از این نکته، اقدام به خرید خودرو صفر میکنند، ولی با این وجود حتی هنگام خرید این گونه خودرو ها، سلامت فنی نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از افراد نیز با توجه به هزینه ای که برای خرید در نظر گرفته اند، خودروی دست دوم و کارکرده را ترجیح میدهند. توصیه ما به افراد برای انتخاب یک خودروی بی دردسر این است که قبل از خرید خودرو از کارشناسان مجرب جهت اطمینان از صحت خودرو درخواست کمک نمایند. این امر به این دلیل است که در برخی از گزارشات، فروش خودروهای دست دوم و یا حتی تصادفی به جای خودروی صفر بیان شده است. وظیفه کارشناس این است که مواردی چون شاسی و بدنه، موتور و گیربکس، آپشنها و تجیهزات جانبی،  تست دیاگ و تست رانندگی را در نظر بگیرد.

1. 1. در کارشناسی بدنه کلیه موارد مرتبط با بدنه نظیر رنگ شدگی، خوردگی، تعویض قطعات و مواردی مانند این در نظر گرفته میشود که تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت خودرو خواهد داشت. علاوه بر این، در صورتی که در شاسی خودرو هر گونه ایرادی را مشاهده نمودید، از خرید خودروی مذکور اجتناب کنید. برای اینکه از رنگ شدن یا نشدن خودرو نیز مطمئن شوید، بهتر است بدانید در صورتی که خودرویی پس از تصادف، مجددا رنگ آمیزی شود، باز هم قابل تشخیص است. البته رنگ شدگی مانع خرید خودرو نیست. بلکه، رنگ شدگیهای جزئی برای خودروی که دارای تصادف سبک و جزئی بوده مانعی محسوب نشده و بلکه از قیمت خودرو نیز تاحد قابل قبولی می کاهد.

1. 2. برای کارشناسی بخش موتور و گیربکس درخواست از یک مکانیک مجرب میتواند کافی باشد. البته توجه داشته باشید که مکانیک باید آشنایی کاملی با دانش مکانیک خودرو و همچنین قطعات استفاده شده در خودرو داشته باشد. گرچه در خودروهای پیشرفته میتوان از تست دیاگ برای تشخیص سلامت موتور استفاده نمود، اما چیزی که نهایتا سلامت کامل خودرو را برای شما مشخص میکند تست رانندگی می باشد.

1 . 3. آپشنها و تجیهزات جانبی مواردی است که اغلب در خودروهای گران قیمت مشاهده میشود. بخش زیادی از قیمت خودروهای بالای 100 میلیون تومان مربوط به همین قسمت می باشد.

4. اصالت خودرو

بعد از اینکه کلیه موارد مرتبط با صحت و سلامت فنی خودرو در نظر گرفته شد، بررسی اصالت خودرو میتواند به عنوان گام نهایی خرید خودرو در نظر گرفته شود. منظور از اصالت خودرو این است که خودروی مورد نظر شما از کجا آمده است. البته در مورد خودروهای خارجی این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است. در مورد خودروهایی که داخل کشور تولید و یا مونتاژ میشود، باید از اعتبار مدارک شناسایی و کامل بودن آنها مطمئن شوید. در صورتی که به بیمه خودرو نیز اهمیت میدهد، سوابق بیمه ای آن را (سابقه بیمه، اعتبار باقی مانده از بیمه نام و نیز مدت زمانی که بیمه نامه شامل تخفیف میشود) نیز بررسی نمایید.

امیدواریم با در نظر گرفتن کلیه نکات مربوط به خرید خودرو، خودروی مناسبی را انتخاب نمایید که در حین رانندگی و استفاده از آن مشکلی برای شما و عزیزان همراهتان رخ ندهد.

 

توزیع رسانه ای : رپورتاژ آگهی