فیاض النعما معاون وزیر نفت عراق در مصاحبه با رویترز تاکید کرد: دولت عراق فروش نفت از طریق ایران را در نظر خواهد گرفت اگر مذاکرات با اقلیم کردستان با شکست روبرو شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان بازاریابی نفت عراق قصد دارد تا مذاکراتی را با اقلیم کردستان احتمالا طی هفته آینده انجام دهد، این مذاکرات درباره صادرات نفت عراق از طریق ترکیه خواهد بود.

این مقام عراقی افزود: اگر این مذاکرات بدون دستیابی به توافق پایان یابد، راه دیگری را برای فروش نفت پیدا خواهیم کرد چرا که ما به هرحال به پول نیاز داریم، چه ایران چه سایر کشورها.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی به شمار می رود و 95 درصد درآمد این کشور به فروش نفت وابسته است. اقتصاد عراق تحت فشار شدیدی ناشی از افت قیمت جهانی نفت و هزینه های مربوط به جنگ با تروریست های داعش قرار گرفته است.

منطقه کردستان روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت تولید می کند و نفت تولیدی خود را از طریق ترکیه به بازارهای بین المللی صادر می کند. یک مقام نفتی عراق نیز که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: توافق بین ایران و عراق می تواند مانند قرارداد سواپ نفت بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

ایران نفت خام عراق را برای پالایشگاه های خود وارد می کند و به ازای نفت وارد شده، نفت خام را از طرف عراق از طریق بنادر خلیج فارس صادر خواهد کرد. عراق نیز در خلیج فارس بندر دارد ولی این بنادر با خط لوله به میادین نفتی کرکوک متصل نشده است.

النعما در ادامه گفت: شرکت نفت دولتی عراق از هفته گذشته انتقال نفت از طریق خط لوله تحت کنترل کردها به ترکیه را از سرگرفته است تا عزم و تمایل خود را برای آغاز مذاکره با کردها نشان دهد.

وی اظهار داشت: انتقال مجدد نفت به دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق انجام شده و این اقدام پس از تفاهماتی بوده که بین بغداد و اربیل صورت گرفته است.

سخنگوی اقلیم کردستان نیز در این باره تاکید کرد: کردها آماده دستیابی به توافق با بغداد هستند، اگر دولت عراق درامد حداقل یک میلیارد دلار در ماه را تضمین کند.