روزگار ناخوش اپل در بازار مصرف جهان

  میزان فروش کل اپل در چین طی سه ماهه دوم‌ سال‌جاری در مقایسه همین بازه زمانی از‌ سال گذشته با ٣٣‌درصد کاهش روبه‌رو شده است. یکی از دلایل این کاهش، رشد تولیدکنندگان داخلی چینی مانند هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی است. براساس تحقیقات موسسه IDC این چهار برند در کنار یکدیگر ٥٦‌درصد بازار چین را به خود اختصاص داده‌اند. محبوبیت آنها سبب شده در رده‌بندی این شرکت از بزرگترین فروشنده تلفن‌همراه به پنجمین فروشنده بزرگ نزول کند و تنها ٨‌درصد بازار را به خود اختصاص دهد. در این میان شرکت نوپای Gionee  نیز تلفن‌های موبایلی با قیمت کمتر از ١٠٠ دلار به بازار عرضه می‌کند و موسسه Strategy  Analytics  معتقد است که این شرکت خیلی زود به رقیب بزرگی برای چین تبدیل می‌شود.

 یک بررسی کلی نشان می‌دهد که موفقیت اپل در بازارهای مختلف دلیل اصلی بروز چنین چالشی در چین است. تقلیدهای مکرری از طراحی آیفون انجام شده و به این ترتیب این دستگاه سخت‌تر می‌تواند در بازار عرض‌اندام کند. از سوی دیگر غول فناوری دنیا باید با استراتژی بازاریابی رقبای محلی و شناخت سلیقه مخاطبان رقابت کند.

تیم کوک، مدیرعامل ارشد اپل در آخرین نشست خبری مربوط به درآمد این شرکت از کاهش عایدی در چین خبر داد و آن را مرتبط به رکود اقتصادی در این کشور دانست. به‌ هرحال آنچه در زیر می‌خوانید مشخصات و شیوه فعالیت تعدادی از رقبای چینی اپل است.

اوپو

این شرکت پس از معرفی نخستین دستگاه موبایل خود در‌ سال ٢٠١١ میلادی فعالیت‌هایش را گسترش داد و به دومین فروشنده بزرگ تلفن‌همراه در چین و چهارمین فروشنده بزرگ جهان تبدیل شد. موبایل‌های شکیل آن مانند Selfie Expert و R٩ بسیار شبیه آیفون ٦S Plus هستند. در این تلفن‌های همراه روی شارژ سریع تمرکز شده است. به‌طوری که برای دو ساعت صحبت کردن با تلفن فقط نیاز است دستگاه ٥ دقیقه شارژ شود. بهبود ویژگی‌های دوربین سلفی و پایین بودن قیمت در مقایسه با دستگاه‌های مشابه از دلایل محبوبیت این برند به شمار می‌روند.

در حال حاضر  oppo R٩ پرچمدار این برند است؛ موفقیت این تلفن‌همراه به دلیل ارایه آن در اندازه کوچک و متوسط است. از سوی دیگر برای تبلیغ این تلفن به‌طور مرتب از افراد مشهور و هنرپیشگان استفاده می‌شود. این شرکت برای رشد باید تعداد بیشتری از مشتریان اپل و سامسونگ را در شهرهای بزرگ از آن خود کند. نیکل پنگ، مدیر بخش چین در موسسه فناوری Canalys می‌گوید: میدان بعدی مبارزه برای اوپو همین جاست.

اما چنین مسیری هموار نخواهد بود. اپل در مقایسه با برندهای دیگر عملکرد بسیار بهتری دارد. حدود ٤٠‌درصد مشتریان کنونی حتی با وجود آن‌که مجبورند تلفن‌های خود را ارتقا دهند، باز هم آن را ترجیح  می‌دهند.

 ویوو

اوپو و ویوو رقبای اصلی یکدیگر هستند هر دو این شرکت‌ها توسط غول الکترونیکی چینی یعنی BBK Electronics  خلق شده‌اند. شاید به همین دلیل است که مشابهت‌های زیادی در روش‌های بازاریابی هر دو آنها وجود دارد.  ویوو هم برای تبلیغ محصولات خود از افراد مشهور استفاده می‌کند و هم حضور قدرتمندی در شهرهای کوچکتر دارد. فروشگاه‌های آن نیز طوری طراحی شده‌اند تا مشتری هنگام استفاده از دستگاه‌های جدید احساس راحتی بیشتری کند.

IDC در گزارشی می‌نویسد: این برای مشتریانی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، یک گزینه بسیار مطلوب است؛ چون آنها می‌توانند خیلی راحت با دسترسی به خدمات پس از فروش به فروشگاه‌های فیزیکی بروند.

فروشگاه‌های ویوو

همزمان با شدیدتر شدن رقابت برای دستیابی به سهمی از بازار تلفن‌همراه چین، اوپو و ویوو نیز با یکدگیر رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده‌اند. ویوو که محصولات جدیدتری مانند V٣ و V٣ Max دارد، در حال حاضر سومین فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در چین است؛ البته میزان سهم آن در بازار از اوپو کمتر است.

هواوی

با فاصله‌ای بسیار زیاد هواوی شناخته شده‌ترین برند چین است و بیشترین سهم از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در بستر جهانی نیز این شرکت پس از سامسونگ و اپل در رده سوم قرار دارد. این شرکت به‌تازگی خط جدیدی از تلفن‌های همراه Honor را در چین و آمریکا ارایه کرده است. ٨ Honor مشتریانی را هدف گرفته که خواهان موبایلی با صفحه‌نمایش بسیار بزرگ با قیمتی متوسط هستند.

سری Honor از هواوی

این شرکت امیدوار است تا با ٨ Honor  مشتریان آمریکایی را به خود جلب کند. در چین نیز هواوی دستگاه‌های خود را با توجه به ویژگی‌های خاصشان تبلیغ می‌کند. به‌عنوان مثال در  Huawei P٩ نکته مهم دو دوربین آن است. هواوی هم مانند رقبایش در این اواخر افراد مشهور را برای تبلیغ کالاهای خود به کار گرفته است؛ اما شیاهوان تای، تحلیلگر IDC درباره این استراتژی تردید دارد. او می‌نویسد: استخدام افراد مشهور ممکن است در کوتاه‌مدت تعداد مشتریان را بیفزاید، اما این خود به تنهایی برای گسترش تعداد مشتریان کافی نیست.

شیائومی

این برند هم درست مانند اپل (که بیشتر اوقات با اپل هم مقایسه می‌شود) طی ‌سال گذشته شاهد کاهش فروش محصولات خود بوده است. طبق گزارشIDC این شرکت اکنون کمتر از ١٠‌درصد سهم بازار چین را در اختیار دارد که نسبت به ١٦‌درصد‌ سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. به ‌هرحال شیائومی با فروش آنلاین خود به مشتریان در چین سروصدای زیادی به پا کرد. این شرکت با استفاده از این روش و ارایه اخبار تمام انبارهای خود را خالی کرد و به این ترتیب تصور محبوبیت خود را بیش از پیش افزود؛ اما رقبا به سرعت این روش را اجرا کردند و دیگر شیائومی انحصار فروش آنلاین را نداشت. او می‌گوید: به نظر می‌رسد تب و تاب برای خرید گوشی‌های شیائومی در بازار فروکش کرده است. محصول ارزانقیمت Redmi بیشتر محموله‌های آن را تشکیل می‌دهد. برای مبارزه با این کاهش فروش، شیائومی هم به تقلید از رقبای خود افراد مشهور را دعوت کرده تا کالاهایش را تبلیغ کنند و فروشگاه‌های خرده‌فروشی جالبی تأسیس کرده است.

سخنگوی رسمی این شرکت معتقد است که عملکرد فروش آن قابل قبول است؛ اما به هر حال گزارش موسسه  Strategy Analytics نیز شیائومی را چهارمین فروشنده بزرگ بازار می‌داند که خود نشان‌دهنده کاهش فروش محصولات آن است.