محمد علی خطیبی افزود : پیش از این وقتی طرح فریز نفتی مطرح شد، ایران موقعیتی متفاوت داشت . استناد این بود که ما تازه از تحریم های نفتی بیرون آمده ایم و نمی توانیم در این حوزه با کشورهای پیشنهاد دهنده همراهی کنیم اما در حال حاضر با توجه به اینکه توانسته ایم حجم صادرات نفتمان را به قبل از تحریم ها برسانیم ، شرایط برای همراهی با این پیشنهاد برای حمایت از بازار نفت فراهم است .

 

 وی گفت: به اینکه بهتر بود حتی در دوره اول نشست ها در خصوص فریز نفتی ما در جلسات حضور پیدا می کردیم و از طریق دیپلماتیک تلاشمان را به کار می گرفتیم تا بتوانیم کشورها را وادار به اجرای این طرح بکنیم و خود مستثنی شویم اما در شرایط کنونی نیز این موقعیت را داریم که بالاخره برنامه ای برای بازار بریزیم و قیمت ها را بالاتر از سطح کنونی ببریم .   

 

 این کارشناس بازار نفت ادامه داد: تجربه سه سال گذشته نشان داد که بازار نفت به مدیریت نیاز دارد و در سایه نبود مدیریت و تولید دل بخواهی کشورها، همه تولیدکنندگان اعم از اوپک و غیر اوپک متضرر می شوند ، در نتیجه لازم است ما تدبیری برای برون رفت از این ضعیت بیاندیشیم .

 

وی گفت: ما در بازار جهانی نفت موفقیت بزرگی داشتیم ، توانستیم در دوره ای کوتاه پس از تحریم ها تولید و صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برسانیم اما در حال حاضر درآمدهایمان به شدت کمتر از دوره قبل از تحریم است و این کاهش درآمد ناشی از بی برنامگی بازار نفت است که به کاهش قیمت ها منجر شده است .

 

 وی ادامه داد: اگر تا کنون زمین بازی ما ، سهم گیری از بازار بود، باید از این پس بر موضوع دیگری تمرکز کنیم . حوزه تمرکز ما در شرایط تازه باید مدیریت بازار و تلاش برای بهبود قیمت ها باشد ، در غیر این صورت نمی توانیم کاری از پیش ببریم .

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضای روزانه در بازار نفت در حدود 33 میلیون بشکه در روز است، گفت: حجم عرضه نیز به 33 میلیون و 300 هزار بشکه می رسد ، در این شرایط در حالی کشورها در تلاش برای افزایش تولید و عرضه نفت هستند که برآوردها نشان می دهد در سال آینده تقاضا چندان بیش از این رقم نخواهد بود .

 

 وی گفت: فریز نفتی در همین مقطع کنونی می تواند برای ایران و سایر کشورهای نفت خیز سودآور باشد چرا که سبب بهبود قیمت ها و افزایش درآمدها خواهد شد .

 

او گفت: اگر ما بخواهیم از طریق افزایش تولید درآمد نفتی مان را بالا ببریم باید یک دوره 4 تا 5 ساله برای ثمردهی قراردادهایمان صبر کنیم ،در حالی که با برنامه ریزی در بازار و افزایش قیمت ها، درآمدهایمان در دوره ای بسیار کوتاه تر افزایش خواهد یافت .

 

 وی با اشاره به اینکه اواخر سپتامبر جلسه ای بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک برگزار خواهد شد، گفت: مدیریت بازار در یک حرکت دسته جمعی و اتخاذ یک تصمیم مشارکتی ممکن است و این جلسه می‌تواند سنگ اول مدیریت بازار برای بهبود قیمت‌ها باشد .

 

 این کارشناس بازار نفت اضافه کرد : تجربه ها نشان می دهد بازار نفت خود به خود به شرایط سابق باز نمی گردد و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت رد این بازار ضروری است .