مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به وضعیت قیمت لیموترش اظهار داشت: طی 10 الی 15 سال اخیر آفت جاروک موجب شد که برخی باغات لیمو ترش از دور تولید خارج شوند ، گرچه  به دنبال آن اصلاح و جایگزینی صورت گرفت اما تا کنون نهال های نورس به ثمر نرسیده اند.

 

وی افزود:به سبب وجود برخی آبلیموهای غیر استاندارد در بازار دیگر مردم به آبلیموهای صنعتی اعتماد ندارند از این رو به مصرف لیمو ترش تازه و طبیعی روی آورده  که همین امر عاملی برای گرانی محصول است.

 

شادلو با بیان اینکه در طول سال امکان برداشت لیموترش به شکل تازه وجود ندارد، تصریح کرد: اوج عرضه لیمو ترش از نظر کمی و کیفی اواسط شهریور تا اواخر مهرماه است .

 

 

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به دیگر دلایل گرانی محصول فوق یادآور شد: افزایش تقاضا، کاهش نسبی تولید و سودجویی برخی افراد دربازار عامل اصلی گرانی این محصول است.

 

وی در خصوص لیمو ترش های وارداتی قاچاق موجود دربازار گفت: میوه های قاچاق و وارداتی قیمت بالاتری نسبت به میوه های داخلی دارد ضمن آنکه کیفیت این محصولات قابل قیاس با میوه های داخلی نیست و تنها برخی سود جویان با استفاده از واژه هایی از قبیل بهره وری پایین محصولات داخلی و بالابودن قیمت تمام شده تنها می‌خواهند ضربه مهلکی به بازار داخل وارد نمایند که انتظار می‌رود امسال تولید لیموی داخل به حدی برسد که جوابگوی مصرف داخل باشد.

 

 قیمت لیمو ترش کاهش می یابد

 

همچنین حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو لیمو ترش داخلی 5 الی 9 هزارتومان و وارداتی 10 الی 10 هزار و 500 تومان است.

 

وی در خصوص وضعیت عرضه لیمو ترش داخلی گفت: طی چند روز آینده لیمو ترش جهرم به بازار می آید که به دنبال عرضه انبوه ممکن است قیمت ها شکسته شود اما تا آن زمان نمی توان پیش بینی در خصوص وضعیت بازار داشت.

 

مهاجران با اشاره به دلایل گرانی لیمو ترش در بازار داخل بیان کرد: افزایش تقاضا در چند سال اخیر، کاهش تولید نسبی و روی آوردن مردم به مصرف تازه خوری این محصول در مجالس و مهمانی ها افزایش قیمت را رقم زده است.

 

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در خصوص وضعیت تولید تصریح کرد: امسال تولید لیمو ترش در مقایسه با سال های گذشته به نسبت بیشتر است ، ضمن آنکه تعداد زیادی لیمو کاشت شده که هنوز به تولید انبوه نرسیده اما پیش بینی می شود که تولیدات نهال های جدید تا سال آینده به بازار بیاید.