اولویت اتاق ایران از زبان رئیس جدید اتاق بازرگانی

غلامحسین شافعی در خصوص اولویت‌های کاری اتاق بازرگانی در زمان ریاست وی گفت: به طور حتم بهبود فضای کسب و کار از مهمترین برنامه‌هایی خواهد بود که در اتاق پیگیری می‌کنیم.

رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب و کار باید با همکاری دولت انجام گیرد، افزود: ما این برنامه را با همکاری وزارت اقتصاد دنبال می‌کنیم و بخش خصوصی به شدت بر این موضوع تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه تحقق این امر با همکاری با دولت امکان‌پذیر است، اظهار داشت: همه بخش‌ها باید برای بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار با یکدیگر همکاری کنند.

شافعی همچنین در سخنرانی پیش از برگزاری انتخابات در اتاق ایران با بیان اینکه در این سال ها مشکلات بخش خصوصی را از نزدیک دیده ام و تجربه آن را هم داشته ام، گفت: تقویت درونی اتاق ها از مهمترین مواردی است که باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه باید الگوی مدیریت بخش خصوصی را در اتاق حکفرما کنیم، افزود: پاسخگویی و مسئولیت پذیری و حذف بوروکراسی خدمات رسانی برای اعضا، شفاف سازی درون اتاق، و استفاده ازتوان کارشناسی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جدید اتاق بازگانی ایران با اعلام اینکه در ارتباط با دولت معتقدم که ما نه اپوزوسیون دولتیم نه بله قربان گو، گفت: برای اثر بخشی این موضووع باید بخش خصوصی صدای رسایی پیدا کند ونمایندگی گسترده ای داشته باشد.

شافعی با تاکید بر اینکه باید ائتلاف سازنده ای در بخش خصوصی ایجاد شود، افزود: خوشبختانه مقدمات کار فراهم شده و اعتلاف ایجاد شده است واین باید به همه تشکل های بخش خصوصی تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: لازمه اعتماد دو سویه بین دولت و بخش خصوصی، وجود بخش خصوصی پویا و مولد است که شفافیت، قانونمداری و سلامت مالی داشته باشد. زمانی می توانیم اعتماد حاکمیت را بالا ببریم که مسائل اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس جدید اتاق بازرگانی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید با شراکت عمومی و خصوصی به بخش خصوصی واگذار شود تا موتور اقتصاد کشور سرعت یابد، گفت: بخش خصوصی هم باید به منافع این بخش توجه داشته باشد. اتاق ایران هم که برآمده از اتاق شهرستان ها است با گردآوردن افراد دلسوز می تواند بهترین گزینه برای بهبود اقتصاد در بلند مدت باشد.

وی با بیان اینکه هیات نمایندگان باید نقش پررنگی داشته باشد، اظهار داشت: از تمام ظرفیت ها و ارکان اتاق ایران باید به نحو مطلوب استفاده شود.

رئیس جدید اتاق ایران با اشاره به بخش تولید در کشور، گفت: تا زمانیکه تولید در کشور جذابیت نداشته باشد و سودآوری واسطه گری مالی و دلالی بیش از تولید باشد نخواهیم توانست تولیید را از وضع موجود خلاص کنیم.

وی ادامه داد: مشکل اساسی ما برای توسعه اقتصادی، فضای نامناسب کسب و کار است و قوانین متناقضی که برای یک حالت خاص تصویب شده و امروزه دیگر کارایی ندارد. این قوانین اینقدر به دست و پای فعالان پیچیده است که جذابیت سرمایه گذاری را برای خارجی ها و داخلی ها از بین برده است.

وی در مورد اتاق های استان ها اظهار داشت: خوشبختانه دولت در برنامه ششم توسعه یک اقدام بسیار مبارک را دربرنامه کاری قرار داده است که کشور را از درد بی امان تمرکزگرایی نجات دهد.

شافعی با بیان اینکه ما در تهران برای کل کشور نسخه یکسان می نویسیم، گفت: باید تشکل های منطقه ای ایجاد کنیم. اتاق های همگن منطقه ای برای تدوین برنامه ها باید ایجاد شود.

رئیس جدید اتاق ایران با اشاره به اینکه تا الان اقتصاد به سیاست یارانه می داده است و از الان طوری باشد که سیاست به اقتصاد یارانه دهد، گفت: امیدوارم که از شرایط حوزه ها به خوبی استفاده کنیم.