سود ۵ برابری واردکنندگان میوه قاچاق

 از سال گذشته مسئولان دستگاه‌های مختلف دولتی برخورد با محصولات قاچاق به‌ویژه میوه و کشف و امحای آن را جدی‌تر دنبال کردند و کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری اخیرا در نطقی در میان اعضای هیات دولت اعلام کردند که محصولات قاچاق مانند میوه باید جلوی چشم قاچاقچی آتش زده شود تا قاچاقچی دیگر به خود جرات چنین تخلفی را ندهد. در این میان دستگاه‌های متولی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت جهاد کشاورزی و غیره در زمینه برخورد با محصولات قاچاق جدی‌تر از گذشته شدند. از طرفی هم دولت به‌طور جدی اعلام کرده است محصولاتی که در کشور خودمان تولید می‌کنیم، نباید در گردونه واردات، جایی داشته باشند و به‌طور ویژه به مرکبات اشاره دارند.

واردات میوه‌های قاچاق از ترکیه، مصر، ارمنستان، چین و برزیل

 رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار  گفت: قاچاق یکی از معضلات مهم کشور بوده که مبارزه و جلوگیری از واردات کالای قاچاق نیاز به برنامه‌ریزی جدی و گسترده‌ای دارد. حسین مهاجران افزود: با توجه به اینکه کالاهایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، هیچ‌گونه نظارت و کنترلی روی آنها وجود ندارد؛ این کالا‌ها می‌توانند به‌صورت جدی سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

این فعال صنفی ادامه داد: همانطور که در بسیاری از رسانه‌ها مطرح شده، حجم بالایی از مرکبات و میوه‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است که از جنبه سلامت هیچ‌گونه نظارت و کنترلی به علت ورود از مبادی غیرمجاز وجود ندارد و سازمان‌های نظارتی نیز برای نظارت بر این کالاها دسترسی و امکان به منابع تولید و منبع وارد‌کننده نداشته و بسیاری از آنها نیز به علت نامشخص بودن شرکت یا شخص وارد‌کننده امکان برخورد قانونی با آنها وجود ندارد و تنها در سطح عرضه می‌توان نظارت‌های متناوبی را از سوی سیستم‌های نظارتی و کنترلی انجام داد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همچنین گفت: میوه‌های قاچاق مثل زغال‌اخته، پرتقال، گلابی، آووکادو، لیموترش و ... است که معمولا از ترکیه، مصر، ارمنستان، چین و برزیل وارد کشور می‌شوند. حسین مهاجران در ارتباط با تفاوت قیمت در میدان تره‌بار با میوه‌فروشی‌ها اظهار کرد: بازاری‌ها خرید خود را با فاکتور انجام می‌دهند، سود خرده‌فروشی‌ها نیز تا 35 درصد است و اگر کسی بیشتر از 35 درصد سود خود را افزایش دهد، گران‌فروشی کرده و پیگیرد قانونی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه قاچاق میوه کمتر شده، گفت: ما اخطار دادیم که هرگونه خریدوفروش میوه قاچاق ممنوع است و اگر کسی جرات چنین کاری را دارد، باید جریمه شود.

ارزان‌ترین تولید میوه در دنیا مربوط به کشور ترکیه است

این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید میوه در ترکیه بسیار پایین است و به همین دلیل این محصولات به ایران قاچاق می‌شود، از ورود زغال‌اخته ترک به بازار داخل خبر داد. حسین مهاجران با بیان اینکه میوه‌های داخلی عرضه شده به بازار از کیفیت خوبی برخوردار هستند و استقبال خوبی از آنها می‌شود، درباره آخرین وضعیت توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی اظهار داشت: درحال حاضر عمده میوه‌های خارجی موجود در بازار شامل پرتقال، لیموترش، آووکادو و زغال‌اخته است.

وی با اشاره به اینکه پرتقال‌های خارجی موجود در بازار مصری هستند، گفت: لیموترش‌های ممنوعه نیز از ترکیه، آفریقا و برزیل وارد می‌شوند ضمن اینکه واردات آووکادو و زغال‌اخته هم از ترکیه انجام می‌شود. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با بیان اینکه ارزان‌ترین تولید میوه در دنیا مربوط به کشور ترکیه است، اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید میوه در ترکیه نسبت به ایران بسیار کم و این درحالیست که میوه‌های وارداتی از این کشور، با قیمتی بسیار گران‌تر از تولیدات داخلی به فروش می‌رسند.

مردم از خرید میوه‌های ممنوعه خارجی خودداری کنند

مهاجران تصریح کرد: میوه‌های قاچاق برای وارد‌ کننده، 5 برابر قیمت خرید سود دارد اما فردی که میوه را از واردکننده می‌خرد، با سود مختصری آن را می‌فروشد چون همه سود را وارد کننده برده است. اگر مردم از خرید میوه‌های ممنوعه خارجی خودداری کنند، این تجارت کثیف خودبه‌خود محدود خواهد شد. این افراد فقط به سودی که نصیب‌شان می‌شود، فکر می‌کنند و شاید اگر از عواقب کارشان آگاه شوند، چنین اقدامی انجام ندهند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند تا جلوی واردات غیرمجاز گرفته شود، اظهار داشت: همچنین در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم که مردم از تاثیرات منفی این میوه‌ها بر تولید و سلامت جامعه آگاه شوند و از خرید آنها خودداری کنند.

خالص و یکدست بودن میوه‌های وارداتی و قرار گرفتن در بسته‌بندی‌های زیبا و شکیل موجب گرایش مردم به سمت خرید میوه‌های قاچاق می‌شود و متاسفانه سیب‌های داخلی با سایز و اندازه‌های مختلف و گاها حتی وجود سیب‌های نامرغوب و غیر قابل مصرف در یک جعبه سیب، بازارپسندی خود را از دست می‌دهد چون مردم به‌خاطر پول زیادی که بابت خرید میوه هزینه می‌کنند، انتظار دارند جنس مرغوب با خود به منزل بیاورند.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است کارگروهی جهت مدیریت بسته‌بندی و بازارپسند بودن محصول ورود کرده و درباره آنچه به نفع تولید است، بررسی و هم فکری کنند متاسفانه کسانی که در بخش کشاورزی مسئول هستند، فقط به‌دنبال توجیه مسائل و چالش‌های پیش‌رو هستند، کسی دلسوزانه این موضوعات را پیگیری نمی‌کند.

به گفته مهاجران، کالاهای قاچاق غیر از تهدید جدی سلامت جامعه آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر تولید داخلی که از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بوده را نیز وارد می‌کند و ورود مرکبات و میوه‌های با سموم بیش از حد مجاز نشانه‌ای از صدمه بر سلامت مصرف‌کننده و از طرفی دیگر صدمه بر تولید داخلی است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم تولید مرکبات و میوه‌جات در ایران بیش از حد مصرف سطح کشور بوده و بسیاری از آنها نیز صادر می‌شود و حتی آماری نیز مبنی بر مصرف بالاتر میوه در جامعه نسبت به سایر کشورها در ایران وجود دارد که این موضوع به هیچ‌وجه قاچاق این محصولات به کشور را توجیه نکرده و در کنار صدمه به تولید داخلی، بحث سلامت این کالاها نیز شدیدا باید مورد توجه قرار گیرد.