روزنامه اعتماد در گزارشی از نوسانات بورس نوشت: توجه به سوابق بازار سهام نشان داده رکود  ادامه‌دار بورس سبب شده فعالان اصلی بازار سهام، رفتار انفعالی در پیش گیرند و سفته‌بازان، بازیگران اصلی این بازار شوند.

در بازار نسبتاً ناکارای امروز معمولاً عرضه و تقاضای سهام، براساس اخبار غیررسمی، دایماً در حال تغییر بوده و در دوران رکود معاملات، سهامداران تحت‌تأثیر اخبار و شایعات، توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری روی نمادهای کوچک بازار از خود نشان می‌‌دهند.

اعتماد تصریح کرد: در شرایط کنونی عامل بنیادی مثبت خاصی در بازار وجود ندارد و هنوز مواردی که انتظار می‌‌رفت با رفع تحریم‌ها در بازار رخ دهد، اتفاق نیفتاده است. بنابراین عمده سهامداران کنونی دید بسیار کوتاه مدت به بازار پیدا کرده‌اند و در این می‌ان، سهامداران تازه‌وارد و ناآگاه، قربانی این رفتار سفته‌بازی هستند که بعضاً زیان‌های سنگینی را نیز متحمل می‌‌شوند. چرا که به دلیل کم‌تجربگی دچار هیجان شده و معاملات خود را بدون هدف و دنباله‌روی سفته‌بازان حرفه‌ای انجام می‌‌دهند غافل از اینکه همیشه از آنها گامی عقب‌تر هستند و حرکات و رفتار آنها را نمی‌‌توانند پیش‌بینی کنند.

در شرایط رکود فعلی بازار سهام که نشانه‌های آن در افت چشمگیر حجم و ارزش معاملات به وضوح مشخص است، شاخص کل با افت 0/6 درصدی نسبت به هفته گذشته، از رقم 77168 به رقم 76742 رسید.

اعتماد می‌‌افزاید: این روزها با حضور سفته‌بازان و تحرک آنها در برخی نمادها و بعضاً شرکت‌های کوچک، روند فرسایشی روزهای منفی بازار بیش از روزهای مثبت آن به چشم می‌‌آید و سهامداران بنیادی نتوانسته‌اند در این موج، بازدهی مورد انتظار خود را به دست آورند، پرواضح است که وجود چنین تحرکاتی در بازار به افزایش تردید، رواج بی‌اعتمادی و سردرگمی بیشتر سهامداران منجر خواهد شد که تداوم این موضوع، ادامه‌دار شدن شرایط رکودی را درپی دارد. در این می‌ان نوسانگیران کم‌تجربه و ناآگاه نیز اغلب پول خود را از یک سهم به سهم دیگر جابه‌جا می‌‌کنند و با یک فاز تأخیر به جرگه صف‌های خرید و فروش می‌‌پیوندند و در سرمایه‌گذاری مناسب دیر عمل می‌‌کنند.