سرانه مصرف برنج در ایران 7برابر اروپا

 کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سرانه مصرف برنج در کشور اظهار داشت: مصرف سرانه برنج در ایران براساس اعلام مرکز آمار در سال گذشته چیزی حدود 37.07کیلو گرم بوده که این رقم برای سال جاری تا کنون اعلام نشده اما بعید به نظر می آید که میزان مصرف تغییر کرده باشد.

 

وی با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف برنج در جهان 57.2 کیلو گرم است،گفت: سرانه  مصرف برنج در ایران از متوسط سرانه دنیا کمتر است اما در مقایسه با اتحادیه اروپا این رقم 7 برابر است چراکه سرانه مصرف برنج در اتحادیه اروپا 5.3 کیلو گرم گزارش شده است.

 

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات برنج نیز بیان کرد:براساس سرانه مصرف داخلی در کشور، سالانه 3 میلیون تن برنج مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه  به تولید 2 میلیون و 200 هزارتن برنج در داخل، مابقی نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

 

وی در خصوص راهکارهای کاهش واردات برنج عنوان کرد: در سال زراعی جدید طرح افزایش ضریب خود اتکایی با محوریت اقتصاد مقاومتی به اجرا  درخواهدآمد که، امیدواریم به افزایش عملکرد در واحد سطح برسیم به طوریکه براساس چشم انداز 20 ساله در افق 1404 ، 65 درصد نیاز کشور در داخل تامین شود.

 

خاکسار با بیان اینکه کاهش میزان مصرف در کنار افزایش تولید امری مهمی در کاهش واردات به شمار می رود، اظهار کرد: اگر مصرف سرانه برنج به 32 کیلو برسد امکان تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد از این رو از واردات این محصول بی نیاز خواهیم شد.

 

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دیگر عوامل موثر در کاهش واردات برنج  گفت: در حال حاضر ضایعات برنج از مزرعه تا مصرف 25 درصد است که اگر آن را به 15 درصد برسانیم، رقم قابل توجهی از مصرف در داخل تامین می شود.

 

خاکسار تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی کاهش تولید برنج در استانهای غیر شمالی است.

 

 

عوامل موثر در کاهش واردات کدامند؟

 

همچنین علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج گفت: براساس آمارهای موجود برای تامین برنج کشور علاوه بر  2 میلیون تن برنج تولیدی  بایستی بیش از 600 هزارتن برنج نیز وارد شود.

 

وی با بیان اینکه واردات محصول از زمان برداشت به مدت 4 ماه ممنوع است، افزود: واردات محصول از سوی معاونت بازرگانی وزارتخانه انجام می شود، از این رو باید تا پایان فصل برداشت منتظر ماند و دید که تولید محصول به چه رقمی می‌رسد تا واردات براین اساس صورت گیرد.

 

نائب رئیس انجمن برنج در خصوص راهکارهای افزایش تولید و کاهش واردات بیان کرد: حمایت از ارقام پرمحصول و خرید تضمینی به موقع از سوی دولت، تاثیر بسزایی در کاهش واردات محصول می گذارد اما تاکنون در این زمینه  اقدام خاصی صورت نگرفته است.