همه تلاش دولت برای مسکن‌مهر؛ تقریبا هیچ

گروه اقتصادی- به نظر می‌رسد عدم اعتقاد دولت یازدهم به مسکن‌مهر، این روزها دامن بسیاری از متقاضیان مسکن‌مهر را گرفته و همچنان درگیر قصه و وعده‌های ناتمام تکمیل پروژه‌های ناقص مسکن‌مهر هستند. این موضوع در این سال‌ها صدای زیادی از متقاضیان این پروژه در شهرهای مختلف را به درآورده است.

به گزارش افکارنیوز، حتی عباس آخوندی در جدیدترین حمله‌ای که به مسکن‌مهر داشته، آن را مغایر با حرمت انسانی دانسته و گفته است: «در مسکن‌مهر به بستر فرهنگی و اجتماعی و حرمت انسانی افراد توجه چندانی نشده و به‌نوعی با نگاه کالاگرایانه به انسان دارای حرمت نفسانی مواجه هستیم.»

در این مدت، تجمع متقاضیان جلوی مجلس هم راهی از پیش نبرده و تنها کاری که از دست متقاضیان بر می‌آید، این است که هر روز خودشان را سرزنش کنند که چرا با اعتماد کردن به این طرح و واریز سرمایه‌شان، پول‌هایشان را که زمانی ارزشمند بود، بی‌ارزش کردند.

البته از همان ابتدا، دولت یازدهم و در راس آن عباس آخوندی مخالفت صریح خود با طرح مسکن مهر اعلام کرده و به صاحبان این خانه‌‌ها قول داده بودند که دولت یازدهم تعهدات خود را در قبال تکمیل این پروژه ادامه می‌دهد! و در کنار این وعده که متقاضیان مسکن‌مهر به خانه‌هایشان می‌رسند، وعده جدیدی به نام «مسکن اجتماعی« برای اقشار کم درآمد دادند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود که خرید خانه بزرگترین اتفاق اقتصادی خانوار است و مردم برای رسیدن به آن باید به پس‌انداز روی بیاورند. از این‌رو بر ضرورت شکستن انحصار بانک مسکن در ارائه تسهیلات خانه، سخن گفت و طرح تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن در سایر بانک‌ها را پیشنهاد داد.

حال ماه‌ها از وعده‌های دولت یازدهم مبنی بر تحویل «مسکن مهر» و طرح مسکن اجتماعی می‌گذرد، اما هیچ کدام از آنها تا به امروز محقق نشده است.

مقداد همتی، کارشناس زمین و مسکن در ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فعلی مسکن مهر گفته است: «اگر بخواهیم از واحدهای مسکن مهری شهری شروع کنیم، باید بگوییم که حدود دو میلیون و 180 هزار واحد شروع شد. در پایان دولت دهم از این تعداد، حدود یک میلیون و 180هزار واحد تحویل مردم داده شد و یک میلیون واحد با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل دولت فعلی شد.»

وی افزوده است: «سال 92 رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت فرمودند فارغ از تمام معایب و محاسنی که مسکن مهر دارد، الان میلیون‌ها نفر منتظر این واحدها هستند، بنابراین بیایید این پروژه‌ها را تمام کنید و به مردم تحویل بدهید، اما متاسفانه اتفاق خاصی در وزارت راه و شهرسازی نیفتاد؛ کمااین‌که آمارهای رسمی وزارتخانه می گوید که در طول این سه سال، ماهانه فقط نیم درصد مسکن مهر پیشرفت داشته، یعنی اگر در طول این سه سال ماهانه فقط یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت، الان دو ماه بود که مسکن‌مهر تمام شده بود اما متاسفانه مسئولین وزارت راه و شهرسازی یک زمانی گفتند که مسکن مهر پایان 93تمام می شود، بعد گفتند سال 94، اما الان گفتند که تا پایان 96 هم تمام نمی‌شود!»

همتی متذکر شده است: «دلیل این عقب‌ماندگی مسکن مهر را بیشتر بحث مدیریتی می‌دانم؛‌ اگرچه که می‌گویند در این حوزه مشکلات مالی وجود دارد، اما باید توجه کرد که ما در مسکن مهر اصلا از بودجه دولتی استفاده نکرده‌ایم، بلکه خط اعتباری بانک مرکزی بود، 45 هزار میلیارد تومان اعطا شد که 39 هزار میلیارد تومان آن تا پایان دولت دهم بود و الان به 49 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی حدود 12 هزار میلیارد تومان در این دولت خط اعتباری داده شد و الان هم  حدود 10 هزار میلیار تومان مردم بازپرداخت مسکن‌مهر را داشتند؛ 10هزار میلیارد نزد بانک مسکن است. فقط کسی نیست بپرسد که  بانک مسکن این 10 هزار میلیارد تومان را چه کار کرده و در چه بخش‌هایی هزینه کرده است؟ بنابراین می‌توانیم بگوییم که مشکل مالی نداریم.»


مریم فکری