ادامه خواب زمستانی بازار مسکن تا پایان سال

 کارشناسان اقتصادی بر این باورند بازار مسکن در ایران سالانه حدود٢٠‌درصد رشد قیمت را تجربه می‌کند اما در  چند سال گذشته بیش از این رقم بوده و باعث شد  تعداد زیادی از سرمایه گذاران به پیش خرید اپارتمان روی آورند؛ این درحالی است که نرخ مصوب دستمزدها در کشور سالانه کمتر از ١٠‌درصد رشد دارد.

 

 

همچنین با در نظر گرفتن رشد درآمد ایرانی‌ها و سایر هزینه‌های جاری زندگی‌ افراد و مقایسه آن با رشد سالانه نرخ مسکن، به راحتی می‌توان پی برد که قدرت خرید مسکن در کشور روزبه‌روز درحال کاهش است.

به گفته کارشناسان با توجه به اینکه حوزه مسکن جدا از اقتصاد نیست, بنابراین این بخش نمی‌تواند در مسیر متفاوت حرکت کند و در صورتی که مجموعه بخش های اقتصادی  کشور رونق یابد، بازار مسکن نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

در همین ارتباط نعمت چهاردولی کارشناس مسکن بیان کرد: واقعیت امر این است که امسال شاهد یکسری تغییرات در  اجاره بها بودیم، البته این تغییر حاکی از بازار آرام در خرید و فروش مسکن است. 

وی به ضرورت اتخاذ تصمیمات مناسب در بخش مسکن اشاره کرد وگفت: مواردی مانند پایین آمدن سود تسهیلات بانکی نمی تواند به یکباره رونق اقتصادی ایجاد کند اما در متعادل کردن این بخش تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ثبات نسبی در معاملات مسکن

محمد قاسمی کارشناس مسکن نیز اظهار کرد: به نظر نمی رسد تا پایان سال اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ دهد، از طرفی به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم امکان افزایش قیمت در مسکن وجود ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که روند معاملات مسکن تا پایان سال چگونه خواهد بود؟ گفت:با توجه به اینکه شرایط رکود همچنان در بازار مسکن پابرجاست و خرید و فروش قابل توجهی دیده نمی شود  پیش‌بینی ها از ثبات نسبی  معاملات در این بخش خبر می دهد.