دیدار مقامات ایران و عربستان پیش از برگزاری نشست اوپک

 یک هفته پیش از برگزاری نشست غیررسمی اوپک در الجزایر، مقامات ایران و عربستان سعودی در وین دیدار کردند.

 

بر اساس گفته‌های چند منبع آگاه، ایران، عربستان و قطر در مقر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین دیدار کردند. منابع اعلام کردند این سه کشور برای نشست غیررسمی آتی اوپک و روسیه که در الجزایر برگزار خواهد شد، در حال انجام آمادگی‌های لازم بوده اند.

 

ملاقات رو در رو میان مقامات ایران و عربستان – دو تولیدکننده بزرگ نفتی در اوپک و دو رقیب منطقه‌ای – نشان می‌دهد علی‌رغم تردید‌ها در بازار نفتی، تلاش‌های دیپلماتیک برای حصول توافقی مناسب در الجزایر همچنان ادامه دارد. به دلیل نگرانی از متعهد نبودن کشورها به سقف تولیدات مورد توافق، بهای نفت در ماه جاری میلادی بار دیگر کاهش یافت. از 23 تحلیلگر بازار که با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند، تنها 2 نفر به آینده صنعت نفت خوشبین بوده اند.

 

آخرین نشست اوپک برای حصول یک توافق – که روسیه هم در آن حضور داشت – در ماه آوریل سال جاری میلادی (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت) بی‌نتیجه به پایان رسید. دلیل این مسئله، تاکید عربستان سعودی بر لزوم فریز نفتی به وسیله ایران بود. ایران این پیشنهاد را نپذیرفت؛ زیرا این کشور پس از حصول توافق هسته‌ای در حال بازگرداندن سطح تولیدات خود به زمان پیش از تحریم‌های اقتصادی بود.

 

مذاکرات روز چهارشنبه میان ایران، عربستان و قطر، تازه‌ترین اقدام در جهت پی‌گیری راهکارهای دیپلماتیک برای حل بحران بهای نفت بوده است. پیشتر مقامات کشورهای اوپک از پاریس تا مسکو و خاورمیانه با یکدیگرملاقات‌هایی داشته اند. "محمد بارکیندو" – دبیر کل اوپک – در ماه جاری میلادی به منظور ایجاد همفکری پیش از برگزاری نشست غیررسمی آتی اوپک در الجزایر، به ایران و قطر سفر کرد. ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – روز دوم سپتامبر (12 شهریور) گفت تولیدکنندگان نفت می‌توانند اختلافات خود را کنار بگذارند و به توافق برسند.