قاسم خورشیدی در  رادیو اقتصاد گفت: ارزش کالاهای قاچاق خروجی از کشور به ویژه فرآورده‌های یارانه ای سوختی از هفت میلیارد دلار در سال 92 به کمتر از یک میلیارد دلار در سال 94 کاهش یافته و این روند کاهشی امسال هم ادامه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه این کاهش قاچاق نتیجه اصلاح الگوی مصرف، تغییر نظام سهمیه بندی و استفاده از ابزارهای قیمتی است، اظهارداشت: قاچاق بخشی از فرآورده های سوختی از صرفه خارج شده است و برخی از فرآورده های نفتی از جمله نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره که قیمت آن تفاوت زیادی با قیمت فوب خلیج فارس و دیگر کشورهای همسایه داشته است هم با نظام سهمیه بندی مبتنی بر داده های سامانه های الکترونیکی مصرف توزیع می شود و موجب شده تا مصرف روزانه پنج فرآورده نفتی، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گاز مایع از 247 میلیون لیتر سال 92 به 196 میلیون لیتر سال 94 وامسال 180 میلیون لیتر در روز کاهش یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با یادآوری اینکه در حال حاضر سهمیه نفت و گاز (گازوئیل) خودروهای دیزل بر اساس مسافت طی شده و مبتنی بر سامانه بارنامه الکترونیکی برخط توزیع می شود، گفت: این نظام سهمیه بندی باعث شده است تا شرکت پخش فرآورده های نفتی بر اساس نیاز توزیع کند و احتمال قاچاق را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: ارزش کالاهای کشف شده در سال 92 یک هزار و 200 میلیارد تومان و در سال 93 یک هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

خورشیدی افزود: افزایش کشفیات به مدد سامانه‌های الکترونیکی اتفاق افتاده است که بر اساس آن حتی اگر کالایی پارسال وارد کشور شده و به فروش رسیده باشد شناسایی و با قاچاقچیان برخورد می‌شود.

وی در ادامه وضعیت قاچاق کالاهای ورودی را همچنان نامناسب دانست و اذعان داشت: هنوز تا حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و ارزش این کالاها پارسال 14.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود که یک و نیم میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای ممنوعه است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود‌: بیشتر کالاهای قاچاق از گروه نساجی شامل البسه، پارچه، پتو و کیف است و پس از آن گروه لوازم خانگی با دو و نیم میلیارد دلار و گروه لوازم الکترونیکی و گوشی تلفن همراه با یک و هفت دهم دلار در رده های بعدی قرار می‌گیرد.

خورشیدی ارزش قاچاق گوشی تلفن همراه پارسال را 1.1 میلیارد دلار و کالاهای دخانی را 545 میلیون دلار اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح ثبت و شناسنامه دار شدن گوشی‌های تلفن همراه قاچاق آن کاهش یابد.