سفر وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا به ایران

 "استیون سیوبو،" وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا، روز سه‌شنبه به تهران سفر می‌کند تا شرایط تحکیم همکاری‌های تجاری را میان دو کشور بررسی کرده و شرایط مبادلات بازرگانی آسان را میان کانبرا- تهران فراهم کند. این نخستین بار پس از 15 سال است که یک وزیر تجاری از استرالیا با اهداف اقتصادی به ایران سفر می‌کند.

 

در جریان اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، همکاری‌های تجاری این کشور و استرالیا به پایین‌ترین سطح نزول کرد. امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های 1+5 این فرصت را فراهم کرد تا تحریم‌ها علیه تهران لغو شوند و استرالیا بتواند بار دیگر روابط تجاری را با این کشور از سر بگیرد. زمانی حجم صادرات استرالیا به ایران یک میلیارد دلار بود؛ اما تحریم‌های اقتصادی موجب شد این رقم به چند صد میلیون دلار در یک دهه اخیر کاهش یابد. حالا با پشت سر گذاشتن دوران تحریم، کانبرا تلاش می‌کند به جایگاه سابق خود در برقراری روابط تجاری با تهران بازگردد.

 

بیش از 20 نماینده تجاری از شرکت‌های بزرگ استرالیا شامل "ورلی پارسون" و "کانتاس" در این سفر وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری را همراهی می‌کنند. همچنین قرار است استیون سیویو دفتر تجاری استرالیا را در تهران بازگشایی کند و با همتایان ایرانی خود دیدارهایی رسمی برگزار کند.

 

سیوبو درباره سفر آتی خود به ایران گفت: من این هیات تجاری را همراهی خواهم کرد تا درهای تبادلات اقتصادی و مالی میان دو کشور گشوده شود و مسیر روشنی برای انجام امور بازرگانی پیش روی کانبرا و تهران گشوده شود.

 

بازار ایران برای استرالیا بسیار مورد توجه و سودآور خواهد بود. شرکت‌های استرالیایی که در حوزه معدن مشغول به کار و تهیه تجهیزات و ادوات مربوط به ان هستند، فرصت خوبی به دست آورده‌اند تا دانش و تجهیزات ساخت خود را در حوزه معادن به ایران عرضه کنند زیرا 7 درصد از کل منابع معدنی جهان در ایران قرار دارد و کار استخراج و بهره‌برداری از آنها نیاز به تخصص و تجهیزات ویژه‌ای دارد. ایران همچنین دارای یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز جهان است و باتوجه به تمایل این کشور برای افزایش حجم صادرات، استرالیا می‌تواند در پروژه‌های تولید نفت و گاز مشارکت مالی داشته باشد.

 

جمعیت 80 میلیون نفری ایران نیز مورد توجه شرکت‌های استرالیایی است زیرا تامین آموزش، خدمات درمانی و منابع آب این جمعیت، فرصت‌های تجاری جدیدی را پیش روی آنها قرار می‌دهد.

 

وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا، عزیمت به ایران را یک سفر اکتشافی توصیف کرده است. وی معتقد است رقابت بر سر حضور تجاری در ایران میان کشورهای مختلف جهان بسیار فشرده است؛ اما به لطف سابقه طولانی همکاری‌های کانبرا و تهران و اینکه استرالیا هرگز سفارت خود را در این کشور تعطیل نکرد، سیوبو امیدوار است کشورش از بخت بیشتری برای حضور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری استرالیا برخوردار باشد. برای صادرکنندگان استرالیایی نیز بازگشایی دفتر تجاری این کشور در تهران بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا این موضوع نشان می‌دهد استرالیا تا چه اندازه برای برقراری روابط تجاری و بازرگانی با ایران جدی و مُصر است.

 

سیوبو در ادامه اظهار داشت: این به صادرکنندگان استرالیایی بستگی دارد که آیا مایل به حضور فعال تجاری در ایران هستند یا خیر. دولت به بانک‌های استرالیا سیاستی را دیکته نمی‌کند. وزیر تجارت و سرمایه گذاری استرالیا با اشاره به رفع تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد کشورش خواهان عادی سازی روابط با ایران و گسترش آن در حوزه‌های مختلف است.

 

تجار استرالیایی علاقه زیادی به تجارت با ایران دارند؛ اما وجود برخی موانع که ریشه در قوانین بین المللی نهادهای مالی و موسسات بانکی این کشور دارد، آنها را از توسعه همه جانبه روابط تجاری با ایران باز داشته و همین امر نارضایتی برخی از تجار این کشور را به دنبال داشته است.

 

تجار استرالیایی بر این باورند که شرکت‌های آلمانی، ژاپنی، چینی، هندی، کره ای و همچنین سایر شرکت‌های معتبر جهانی راه همواری برای ورود به بازار ایران دارند؛ اما با وجود اینکه دولت استرالیا تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرده است، همچنان امکان نقل و انتقال مالی میان دو کشور در بسیاری از بخش ها امکان‌پذیر نیست.

 

تجار استرالیایی که در سال‌های تحریم ایران از سوی قدرت‌های غربی رقم بسیار پایین 350 میلیون دلاری را در تجارت با کشورمان تجربه کرده‌اند، اکنون پس از لغو تحریم ها مصمم هستند با استفاده از ظرفیت‌های بازار ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، ارزش تجارت خود را افزایش دهند. 

 

دولت فدرال استرالیا 5 میلیون و 300 هزار دلار در کمتر از چهار سال آینده برای بازگشایی دفتر تجارت خود در ایران فراهم کرده است.