نقش مهم ایران در تصمیم گیری اوپک

 بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران که در نشست کشورهای تولید کننده نفتی در الجزیره سخن می گفت، اجلاس غیررسمی وزرای اوپک در روز چهارشنبه را صرفا مشورتی خواند و هر گونه تصمیم گیری را به نشست آتی اوپک در وین موکول کرد.

در پی سخنان وی، نفت آمریکا حدود دو ممیز هشت درصد کاهش یافت و بشکه ای 44 دلار و 64 سنت معامله شد. همچنین نفت خام برنت که استاندارد بین المللی است، با کاهش 8/ 2درصدی به 46 دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید.

ایران در پی لغو تحریم های بین المللی، میزان تولید خود را افزایش داد تا سهم خود را در بازار احیا کند. اما عربستان به عنوان رقیب ایران در اوپک و بزرگترین تولید کننده نفتی جهان در اجلاس جاری در مقایسه با نشست قبلی اوپک، در زمینه مهار تولید، مطیع تر به نظر می رسید.

خالد الفالح وزیر انرژِی سعودی وعده داد که کشورش از هر تصمیمی برای ثبات بازار نفت حمایت کند.

براساس این گزارش، بهای نفت در مقایسه با دو سال پیش کاهش چشمگیری داشته است.

قیمت بشکه های نفتی در اواسط سال 2014 به بیش از یکصد دلار در هر بشکه رسید و سپس شروع به کاهش کرد و در آغاز سال جاری به زیر 30 دلار در هر بشکه رسید.

عوامل متعددی روی بهای نفت تاثیر داشته که از جمله آن نگرانی در مورد میزان رکود اقتصادی در چین است.

همچنین عرضه فراوان بشکه های نفتی از طرف کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان، باعث کاهش بهای نفت شده است.

کاهش بهای نفت بسیاری را از کار بیکار کرده و بر سرمایه های همه تولیدکنندگان به ویژه ونزوئلا و نیجریه تاثیری منفی داشته است.

روسیه به عنوان تولید کننده شمار 2 نفت جهان پیشتر در ماه جاری اعلام کرد که مسکو ریاض برای تثبیت تولید جهانی نفت همکاری می کنند.