همه به دنبال دانستن ویژگی های کارآفرینان واقعی هستند. در جواب به طور خلاصه باید گفت که بیش‌تر کارآفرینان بلندپرواز و اهل ریسک هستند. همه‌ی آدم‌ها شغلی را که از ساعت ۹ شروع می‌شود و در ساعت ۵ تمام می‌شود، ترجیح نمی‌دهند.

اگر کسب‌وکاری برای خودتان دارید یا در فکر ایجاد آن هستید، احتمالا کنجکاو هستید بدانید وجه تمایز کارآفرینان و آدم‌های دیگر چیست. در ادامه ۵ خصیصه‌ی مشترک کارآفرینان را می‌بینید:

 ۱. کسب‌ و کار شما، رویای شما است.

برای بسیاری از آدم‌ها، فقط داشتن یک شغل رضایت‌بخش کفایت می‌کند. برخی از بلندپروازترین آدم‌ها- چه مرد و چه زن- که قصد می‌کنند به بالاترین سطح در کار انتخابی‌شان برسند، لزوما ذهن کارآفرینی ندارند.

علاقه به یک شغل ثابت که در واقع کار کردن برای شخص دیگری است، مشکلی ندارد. اما برای کارآفرین بودن، انگیزه باید از درون انسان بیاید. برای این‌که چیزی خلق کنید، از همان ابتدای کار باید به خودتان و کسب‌وکارتان ایمان داشته باشید. “اهداف شما برای کسب‌وکار” و “رویاهای‌تان برای زندگی”، می‌توانند یکسان نباشند، اما درهم‌تنیده باید باشند. در غیر این صورت، یافتن اراده و انگیزه برای ادامه‌ی راه دشوار خواهد بود زمانی که شرایط سخت و سخت‌تر بشود.

 ۲. شما فرصتی خلق می‌کنید برای رفع یک نیاز.

کارآفرینان اغلب بر اساس یک نیاز یا تجربه‌ی شخصی اقدام به ریسک می‌کنند. جیم بیزلی، صاحب املاک اجاره‌ای پارک سیتی، یک نمونه‌ی فوق‌العاده برای این موضوع است. زمانی که بیزلی ساکن سن دیگو بود، مرتبا برای تعطیلات به پارک ‌سیتی، یوتا می‌رفت. در طول سفرهایی که این منطقه داشت، چندان از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مدیریت املاک در شهر راضی نبود. او به جای این‌که فقط از شرایط موجود ناراحت باشد، تصمیم گرفت به پارک‌ سیتی نقل مکان کند و یک شرکت املاک اجاره‌ای دایر کند که بسیار متفاوت از گزینه‌های محلی موجود باشد.

اغلب مردم وقتی با یک مشکل مواجه می‌شوند، فقط شانه بالا می‌اندازند. اما آدم‌هایی که ذهن کارآفرین دارند، به دنبال یک راه‌حل خواهند بود.

 ۳. شما اهل ریسک هستید.

یکی از اصلی‌ترین خصیصه‌هایی که کارآفرینان را از باقی آدم‌ها متمایز می‌کند، آمادگی آنها برای در آغوش گرفتن خطر است. کارمندان اغلب به دنبال حفظ شرایط موجود و راضی کردن رییس و روسای شان هستند. اما کارآفرینان چندان در پی حفظ شرایط موجود نیستند بلکه با به هم ریختن چیزها خواهان ایجاد تغییرات مثبت هستند. تغییر غالبا با ریسک همرا است. بخشی از کارآفرین بودن این است که ولعی پویا برای دست زدن به کارهای نامعلوم داشته باشیم و بتوانیم تشخیص بدهیم ‌که حتی اگر بار اول نتایج کامل نباشند باز هم بهتر است شانس خود را امتحان کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

 ۴. شور و هیجان اولویت اصلی شما است.

برای کارآفرینان شور و هیجان غالبا مهم‌تر از موفقیت است. موفقیت معمولا حول یک هدف نهایی می‌چرخد، اما شور و هیجان یعنی بتوانیم یک شرکت را همراه با اشتیاقی پرشور و حرارت راه‌اندازی کنیم. در حالی که یک مدیر موفق ممکن است بیش‌تر نگران ارقام روزانه و هفتگی باشد، یک کارآفرین هر لحظه را فرصتی برای اعمال یک تغییر واقعی می‌داند.

 ۵. شما تماشای آن تصویر بزرگ را از دست نمی‌دهید.

خصیصه‌ی دیگری که بیش‌تر کارآفرینان در آن مشترک هستند، توانایی ساختن یک مسیر جدید است. کارمندان اغلب بر اساس تجربیات گذشته و شرایط فعلی تصمیم‌گیری می‌کنند. اما یک کارآفرین باید از گذشته و حال برای خلق آینده استفاده کند. نمونه‌ای از این مورد را می‌توان در یک شرکت فناوری که میزان سود آن کم شده‌است، یافت: یک مدیر در چنین شرکتی احتمالا بازاریابی برای یکی از محصولات موجود را افزایش خواهد داد. اما یک کارآفرین در شرایط مشابه احتمالا محصولی جدید و کاملا اصلی تولید خواهد کرد. شاید ریسک کلی بالاتر باشد، اما یک آدم متفاوت درک می‌کند که خلق یک بازار جدید می‌تواند ابعاد ارزشمندی را به کل صنعت اضافه کند.

شروع کردن یا اداره‌ی یک کسب‌وکار جدید همیشه با مقدار مشخصی از شجاعت و خطر همراه است. اگر از شیوه‌ی معمول کسب‌وکار راضی نیستید، ممکن است بتوانید یک کارآفرین خوب در زمان انجام کار باشید. و حتی اگر ذاتا کارآفرین نباشید، باز هم می‌توانید با مطالعه‌ی عادات و ویژگی‌های کسانی که حقیقتا روح کارآفرینی دارند، چیزهای زیادی یاد بگیرید.