چندی پیش به دنبال نوسانات قیمت شکر  هرج و مرج گسترده ای در بازار  این محصول ایجاد شد که مشکلات متعددی برای مصرف کنندگان و کارخانه ها به بار آورد.

 

 دست اندرکاران  و مسئولان مربوطه در آن برهه عنوان کردند که با آغاز فصل برداشت و رسیدن شکر های وارداتی این محصول ارزان خواهد شد.اما این پیش بینی آن طور که باید محقق نشد و قیمت شکر در خرده فروشی ها  به گونه ای رقم خورد که بسیاری از مسولان وضعیت قیمت های بازار را غیر طبیعی و ناشی از دلال بازی ها دانستند.

حال پس از چند ماه گرانی این محصول روند صعودی قیمت آن حرکت نزولی به خود گرفته است که این امر به گفته کارشناسان از برداشت چغندرقند در داخل و تامین شدن مواد اولیه کارخانجات مربوطه نشات می گیرد.

 

 

در این راستا غلامحسین بهمئی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر درباره وضعیت نرخ شکر در بازار اظهار داشت: در حال حاضر با رسیدن محصول چغندرکاران و عرضه آن در بازار تا حدودی قیمت ها در بازار متعادل شده به گونه ای که قیمت شکر از مرز 4 هزار تومان به 2 هزار و 600 تومان درب عمده فروشی ها رسیده است.

 

وی در خصوص عوامل گرانی شکر در ماه های اخیر گفت: کاهش واردات شکر  و سودجویی برخی دلالان موجب شد تا با اتمام ذخایر شکر داخلی به سرعت قیمت ها افزایش یابد.

 

بهمئی با بیان اینکه همزمان با برداشت چغندر روزانه 7 هزارتن شکر به بازار عرضه می شود، بیان کرد: با توجه به نیاز روزانه 6 هزار تن شکر در داخل و عرضه مازاد بر تقاضا، قیمت ها تا حدودی کاهش یافته است ،اما با اتمام فصل برداشت چغندر در صورت عدم واردات و برنامه ریزی های لازم از سوی وزارتخانه احتمال افزایش مجدد قیمت ها در بازار وجود دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که هر کیلو شکر بالاتر از 4 هزار تومان در خرده فروشی ها به فروش می رسد، عنوان کرد: برخی فروشندگان به سبب خرید های قبلی در مقابل کاهش قیمت از خود مقاومت نشان می دهند اما باید گفت که در خرده فروشی های سطح شهر فروش شکر با نرخ های بالاتر از 3 هزار تومان گران فروشی است و  مسئولان مربوطه باید براین امور نظارت داشته باشند.

 

بنکداران تمایلی به فروش شکر ندارند

 

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه موادغذایی گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در خصوص تامین شکر در بازار وجود ندارد و قیمت ها کاهش پیدا کرده است چرا که با عرضه محصولات داخلی نرخ هر کیلو شکر در عمده فروشی ها به 2 هزار و 850 تومان رسیده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی نحوه خرید شکر در بورس از سوی بنکداران چگونه است، بیان کرد: مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اما با رسیدن شکر های وارداتی و توزیع آن دیگر  شاهد نوسانات چندانی در بازار نیستیم.

 

 توزیع 5 هزارتن شکر به مناسبت ایام محرم

 

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی بیان کرد: در حال حاضر نرخ شکر درب عمده فروشی ها با نرخ مصوب دولتی نزدیک شده است ، ضمن آنکه کارخانه ها با قیمت هایی کمتر از نرخ دولتی اقدام به فروش محصول می کنند.

 

 

وی افزود: در شش ماه اخیر بخش خصوصی و بازرگانی دولتی بیش از یک میلیون و 725 هزار تن شکر در بازار توزیع کرده است که این امر بیانگر آن است که عرضه محصول بیش از نیاز داخلی صورت گرفته است.

 

عباسی معروفان با بیان اینکه فروش شکر با نرخ بالاتر از 3 هزار تومان در مغازه های سطح شهر گران فروشی است، عنوان کرد: از سازمان حمایت و تعزیرات تقاضا داریم که بر بازار نظارت کافی داشته باشند تا تخلفی از سوی برخی سودجویان رخ ندهد.

 

معاون داخلی بازرگانی دولتی در خصوص وضعیت عرضه شکر در ایام محرم نیز تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی  اقدام به عرضه 5 هزار تن شکر با نرخ مصوب دولتی 2 هزار و 520 تومان در 31 استان کرده ایم که با توجه به افزایش عرضه بیش از تقاضا جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.