آخوندی: تسهیلات اعتباری پردیس افزایش نمی یابد

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن گفت: مسکن مهر در حال حاضر تقریبا در تمام شهرها به پایان رسیده و چالش‌هایی در بخش مسکن مهر پردیس داریم که در این خصوص جلساتی گذاشته ایم.  البته این تدابیر لزوما به مفهوم افزایش سقف تسهیلات نیست و نمی‌خواهیم این انتظار را در جامعه ایجاد کنیم.

وی افزود: در پردیس بیشتر به دنبال حل مسائل زیرساختی اعم از راه، آب، فاضلاب، مدرسه، مسجد و به طور کلی خدمات زیربنایی و روبنایی هستیم. به طور مثال در این شهر برای احداث خیابان، دیوار حائل 17 متری کشیدیم که هیچ بودجه و اعتباری برای آن پیش‌بینی نشده بود.

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مسکن اجتماعی به دولت یازدهم خواهدرسید، گفت: مقدمات مسکن اجتماعی با توسعه‌ای شدن بانک مسکن در حال انجام بوده و اجرای این طرح حتما باید پس از اتمام مسکن مهر صورت پذیرد.

 

وی درخصوص اینکه روزانه چه تعداد برای سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) اقدام می‌کنند،گفت: طبق آماری که هفته گذشته از بانک مسکن گرفته شد، روزانه حدود هزار نفر برای سپرده‌گذاری به صندوق پس‌انداز مسکن یکم مراجعه می‌کردند. نکته مهم سپرده‌گذاری این است که به محض اینکه متقاضیان در این صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند تسهیلات بانکی قطعا به آنها پرداخت تا برای خرید مسکن اقدام کنند.

آخوندی اظهار داشت این سیاست درستی است که هم موجب خروج غیر تورمی مسکن از رکود می‌شود و یک تقاضای یکباره در بازار ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه رژیم پس‌انداز موجب گردش پول در جامعه شده و از چاپ اسکناس از سوی بانک مرکزی جلوگیری می‌کند، گفت: قطعا این سیاست‌گذاری به تدریج به سمت بافت‌های میانی شهر که محیط‌های بسیار ارزشمند و اقتصادی هستند نیز گسترش می‌یابد.