"کام" بازار داخلی را رونق می دهد؟

درخصوص اعطای کارت اعتباری مرابحه (کام) و تاثیر آن بر بازار گفت: اعطای کارت اعتباری تحریک تقاضا، رونق بازار و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

 

وی در ادامه افزود: تحریک تقاضا بوسیله اعطای کارت اعتباری نیازمند توجه به دو نکته بسیار مهم است اول اینکه با کارت های اعتباری فقط کالا ایرانی خریداری شود و دیگر اینکه کارت های اعتباری قابلیت تبدیل به پول نقد نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر این کارت ها قابلیت نقد شوندگی داشته باشد افزایش نقدینگی را به دنبال دارد و نتیجه آن تورم خواهد بود.

آرمان مهر ضمن تاکید بر ضرورت تحریک تقاضا برای خرید کالای داخلی برای پویایی اقتصاد کشور، اظهار داشت: اگر دارندگان کارت اعتباری ملزم به خرید کالای داخلی نباشند تحریک تقاضا برای کالاهای وارداتی و خارجی صورت خواهد گرفت و احتمالا درصد کثیری از این کارت ها صرف خرید کالای خارجی خواهد شد و در نتیجه تاثیری بر روند بازار داخلی نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود کالاهای باکیفیت داخلی دربعضی حوزه ها بیان کرد:در صورت خرید کالای غیر ایرانی رفاه مردم بالا خواهد رفت اما هدف دولت از این طرح که تحریک تقاضا برای خرید تولیدات داخلی برای رونق بازار کشور است محقق نخواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: برای هماهنگی بیشتر در انجام بهتر این طرح بهتر است اعطای کارت های اعتباری از طریق بانک های دولتی صورت گیرد.