اویل پرایس در گزارشی به قلم "تسوتانا پاراسکوا" نوشت: خیلی عجیب نیست که در چند سال اخیر و همزمان با کاهش جهانی بهای نفت، چین بر حجم خریدهای نفتی خود افزوده تا سطح منابع استراتژیک و ذخایر تجاری نفت خود را افزایش دهد.

 

مقامات چین رقم مشخص و دقیقی از حجم ذخایر نفتی خود ارائه نداده‌اند و همین موضوع موجب شد فعالان حوزه نفتی، سرمایه‌گذاران و کارشناسان، هکدام رقمی را در این باره حدس بزنند. ناآگاهی از حجم دقیق ذخایر نفتی چین کار را برای پیش‌بینی کارشناسان درباره آینده بازارهای نفتی دشوار کرده است. در این شرایط اظهار نظر درباره حجم تقاضای بازار و بهای آتی نفت دشوار خواهد بود.

 

کارشناسان آمریکایی در کمپانی تحلیلی منابع نفتی "اوربیتال اینسایت" در تلاش هستند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از چین به حجم تانکرهای نفتی جابه‌جا شده پی ببرند و با استفاده از الگوریتم‌های رایانه‌ای به حجم تقریبی ذخایر نفتی این کشور دست یابند. حتی در برخی موارد تانکرهای عظیم نفتی از نظر سایه‌ای که بر سقف آنها مشاهده می‌شود نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مشخص شود حجم نفت ذخیره شده در آن در چه سطحی است.

 

این شرکت آمریکایی تاکنون موفق به شناسایی و شمارش 2100 تانکر عظیم نفتی در سراسر چین شده است که محل ذخیره‌سازی طلای سیاه هستند. تا پایان سال 2014 مجموع ذخیره این تانکرهای نفتی 900 میلیون دلار برآورد شده بود. این حجم تقریبا 4 برابر بیشتر از سطح استانداردهای صنعتی است.

 

در جدیدترین گزارش "اوربیتال اینسایت" آمده چین حدود 600 میلیون بشکه از ذخایر نفتی را تا مه 2016 (اردیبهشت 95) در سطح زمین ذخیره کرده بود. با توجه به اینکه هیچ راه دسترسی به منابع ذخیره‌سازی نفت چین در انبارهای زیرزمینی وجود ندارد، انتظار می‌رود حجم قابل توجهی از نفت خریداری شده این کشور در زیر زمین انباشته شده باشد.

 

این ارقام بسیار بالاتر از سطح انتظارات اولیه است؛ اما تعدادی از کارشناسان آن را قابل پیش‌بینی می‌دانستند. "میشال میدان،" کارشناس نفتی در لندن، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کردیم چین 400 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفتی در اختیار داشته باشد. رقمی که "اوربیتال اینسایت"اعلام کرد نیز ما را شوکه نکرد زیرا چین در واردات نفت به یک رکورد جهانی جدید دست یافته و طبیعی است این اقدام را در راستای اندوخته سازی هرچه بیشتر نفت دنبال کند. چین از ماه‌های نخست سال گذشته میلادی تصمیم گرفت سطح ذخایر استراتژیک نفتی خود را از 30 روز به 90 روز افزایش دهد. رویترز در گزارشی تخمین زد برای تامین ذخایر نفتی کشور بزرگی مانند چین برای 90 روز دست‌کم به 600 میلیون بشکه نفت نیاز باشد. این همان رقمی است که شرکت "اوربیتال اینسایت" از ذخایر نفتی چین اعلام کرده است.

 

در بازاری که بهای نفت روزهای ارزانی خود را سپری می‌کند، چین همچنان به خرید نفت بیشتر ادامه می‌دهد. ممکن است با افزایش جهانی بهای نفت، چین از خرید نفت دست بکشد و بخشی از ذخایر خود را با بهای جدید به فروش برساند. اما تا آن زمان، چین به دلیل در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر استراتژیک نفتی، قدرت نفوذ زیادی در بازارهای جهانی طلای سیاه به دست می‌آورد.