انتشار خبر افزایش صادرات نفت ایران امروز موجب کاهش قیمت نفت شد، هرچند که طرح اوپک برای کاهش تولید در اواخر امسال تا حدی قیمت ها را تقویت کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 26 سنت، معادل نیم درصد کاهش به 50 دلار و 63 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 32 سنت، معادل 0.66 درصد کاهش داشت و به 48 دلار و 49 سنت رسید.

تجار گفتند، افت نسبی قیمت ها در جلسه امروز ناشی از افزایش فروش نفت خام و میعانات ایران بوده است. دو منبع آگاه گفته اند صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده و تقریبا برابر با بالاترین رقم های سال 2011، یعنی قبل از تحریم ها شده است.

تحلیلگران گفتند، ایران برای افزایش بیشتر تولید نفت خود و رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم ها با مشکل مواجه است و این موجب می شود احتمال توافق تهران با سایر اعضای اوپک و از جمله عربستان بر سر برخی محدودیت ها در زمینه تولید بالاتر برود.

این خوش بینی وجود دارد که تولید کنندگان عضو اوپک و حتی تولید کنندگا خارج از این سازمان نظیر روسیه تا زمان برگزاری نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر، به توافقی دست یابند، هرپند که ریسک عدم دستیابی به توافق نیز وجود دارد.

مورگان استنلی در یادداشتی به مشتریان خود نوشت: «فعلا، خوش بینی به بازار برگشته و بازار با نگرانی منتظر تایید توافق یا همکاری تعداد بیشتری از تولید کنندگان غیر عضو اوپک است.»

به رغم افت قیمت های روز سه شنبه افزایش کلی قیمت ها از ماه اوت، موجب افزایش سوددهی در بخش پالایشگاهی شده است.