سهم تولید از نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی چه بود؟

گروه اقتصادی- «یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است. در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید باید با فساد و رانت‌خواری مبارزه کنیم؛ چراکه بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.» این جمله، یکی از وعده‌های اقتصادی حسن روحانی در ایام انتخابات دولت یازدهم است.

 

به گزارش افکارنیوز، حال پس از گذشت سه سال و اندی از عمر دولت یازدهم، آیا این وعده محقق شده است؟ در حال حاضر آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در سه سال اخیر نقدینگی افزایش شدید نامتعارفی داشته است. بررسی متغیرهای پولی در سه سال گذشته نشان می دهد که حجم نقدینگی از 479 هزار میلیارد تومان در تیرماه 92 به یکهزار و81 هزار میلیارد تومان در تیرماه 95 رسیده است؛ یعنی در عرض سه سال حجم نقدینگی نزدیک به دو برابر افزایش یافته، عددی که خیلی‌ها نسبت به آینده آن هشدار می‌دهند.

 

اما در حالی حجم نقدینگی در دولت یازدهم به رقمی بیش از هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بسیاری از بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. تولیدکنندگان مطرح می‌کنند که چرا با وجود افزایش نقدینگی، سهمی از آن به بنگاه‌های تولیدی اختصاص نیافته است؟

این در شرایطی است که هم‌اکنون مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراف می‌کنند که کمبود نقدینگی، مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نعمت زاده در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی پرند و در  نشست با مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان رباط کریم،‌ کمبود نقدینگی را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی دانسته و گفت بود: «باید تلاش کنیم تا سهم منابع مالی و تسهیلات  بانکی را به سمت صنعت و تولید هدایت کنیم چراکه به اشتغالزایی و بهبود تولید می‌انجامد و دراین راستا از بانک مرکزی می‌خواهیم تا تا بیش از گذشته به کمک این بخش  از اقتصاد کشور بیاید.»

چندی پیش حسین صمصامی، وزیر اسبق اقتصاد در تحلیلی درباره افزایش نقدینگی به بیش از هزار هزار میلیارد تومان گفته بود: در حال حاضر از یک طرف نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان رسیده و از طرف دیگر، توزیع نقدینگی در جامعه بسیار نابرابر بوده و به دلیل وجود رانت در اقتصاد ما، بهره‌مندی افراد از منافع نقدینگی بسیار نابرابر است.

به اعتقاد وی، به عبارتی، توزیع نقدینگی بسیار نامتعادل است و به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت نمی‌شود. این در شرایطی است که هرچه سرعت رشد نقدینگی بیشتر شود، سرعت نابرابری توزیع درآمد و ثروت در اقتصاد کشور هم بیشتر می‌شود.

صمصامی عنوان کرده بود: رشد نقدینگی به رشد تولید منجر نشده است، بلکه دامنه رکود را گسترش داده است، چون گردشی در اقتصاد ندارد. در حال حاضر رشد نقدینگی به جای افزایش تورم، رکود را گسترش داده است.


مریم فکری