دولت باید از دادن وعده های بی حد پرهیز می کرد

گروه اقتصادی- مجیدرضا حریری با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت دهم چنان تخریبی در تمام شئون اقتصاد انجام داد که بازسازی آن به راحتی میسر نیست و باید بپذیریم هر دولتی به جز دولت روحانی نیز به سادگی نمی توانست از پس مشکلات برآید و با توجه به وضعیت نابسامان اقتصاد در سال 92 قدرت مانور نداشت.

به گزارش افکارنیوز، وی تاکید کرد: اما باید گفت کسی که نامزدی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفته باید می دانست که چیزی در انتظارش است و قرار است چه اقتصادی را تحویل بگیرد در این صورت یک باید می گفت نمی توانم کاری کنم و انصراف می داد و اگر ماند هم باید مسوولیت پذیر می بود.

وی ادامه داد: دولت نمی تواند به بهانه تخریب اقتصاد در دولت های قبل از انجام برنامه و طرح های مختلف بپرهیزد و همه رفتارها و کارها را به آن دوره وصل کند در حالی که دولت از ابتدا باید عمق فاجعه را برای مردم بازگو کرده و از دادن وعده های بیش از حد توان پرهیز می کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بیان کرد: روحانی هنگام انتخابات بر اساس 2 استراتژی اقدام به دادن وعده های بی شمار کرد؛ 1-تصور میکرد در کوتاه مدت مسائل با 1+5 حل می شود که با توجه به اقدامات طرف های مذاکره در خارج از کشور و مسائل سیاسی و مخالفت های داخلی این مذاکرات 2 سال به طول انجامید؛ 2-زمان انتخابات 92 پایه قیمت نفت حداقل 70دلاربود و دولت بر اساس این قیمت برنامه ریزی کرده بود اما هر دوپایه استراتژی دولت فرو ریخت و متاسفانه دولت هیچ سناریوی جایگزینی نداشت.

وی توضیح داد: هنگامی که دولت دید مذاکرات و قصه برجام طولانی شده باید راه حل فوری دیگری جایگزین می کرد اما متاسفانه نتوانسته موفق عمل کند و با وجود دعده های بی شمار از سال 93 نه تنها از رکود خراج نشدیم بلکه مردم عمیق شدن آن را احساس کردندو

وی تاکید کرد: دولت باید بداند رفتارهای پوپولیستی نتیجه بخش نیست زیرا در دولت قبل شاهد اجرای نهایی چنین رفتارهایی بودیم و نتیجه ای نداشت بنابراین دولتمردان یازدهم بهتر است در آخرین سال دست از این رفتار بردارند.

وی گفت: دولت هنوز هم به رشد اقتصاد امیدوار است و رییس جمهور در اجتماع مردم استان های مختلف از نرخ رشد 5درصدی سخن می گویند و مردم بدون انکه بدانند اصل ماجرا چیست برایش کف می زنند.

وی بیان کرد: یکی از نقاط ضعف دولت این است که جز از اقتصادیون دولت از بخش های خصوصی و منتقدان و ... مشاوره نمی گیرد و سناریوهای مختلف برای موقیعت های گوناگون ندارد.

وی افزود: دولت نتوانسته در کنترل تورم به معنای آماری موفق باشد زیرا این مساله در سبد خرید مردم و افزایش قدرت خرید آنها قابل مشاهده نیست و نمی توان نتایج آن را  سفره ها و زندگی روزمره مشاهده کرد زیرا در سه سال گذشته بر تعداد بیکاران هر خانواده افزوده شده و در مقابل قدرت خرید افراد نیز کاهش چشمگیری داشته است.

حریری گفت: نتیجه عملکرد دولت در انجام دعده های انتخاباتی قابل مشاهده نیست اما در مقابل می توان بی عملی دولت را مشاهده کرد.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: دولت های وقتی بر سر کار می آیند تا یکی -2 سال به تکرار وعده های انتخاباتی می پردازند و از سال سوم به بعد به ماراتن انتخابات دوره بعد می پیوندند بنابراین انتظار انجام اقدامی مفید در سال پایانی دولت یازدهم بیهوده است.

وی تاکید کرد: دولت در یک سال آینده نمی تواند وعده ها را عملیاتی کند زیرا فرصتی ندارد اما اگر دولت واقعا تصمیم به انجام اصلاحات اقتصادی دارد باید کارهایی انجام دهد که ممکن است به مذاق مردم خوش نیاید.

وی توضیح داد: یکی از اقدامات دولت باید قطع یارانه ها باشد اما دولت برای کسب آرای مردمی در انتخابات آینده این کار را انجام نمی دهد ؛ اقدام بعدی نیز کوچک کردن بدنه دولت است که این کار انجام نشده و همچنین دولت در سه سال گذشته نتوانسته بدهی خود به طلبکارانی مانند بانک ها، بخش خصوصی، بانک مرکزی و ... را بپردازد و بعید می دانم در ماهه ای پایانی قادر به انجام این کار باشد.

حریری در پایان خاطر نشان کرد: دولت ماه های پایانی را با لطاف الحیل می گذراند تا بتواند برای 4 سال آینده از مردم رأی بگیرد و امیدوارم در آن صورت موفق بوده و به وعده های خود عمل کند.

 

مهرنوش حیدری