ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در خصوص برنامه های این وزارتخانه در شش ماهه دوم سال، گفت: وزارت نیرو از یک برنامه بلند مدت پیروی می کند ضمن اینکه فعالیت های خود را تحت یک برنامه سالانه تنظیم کرده و خود را برای برای خدمت رسانی در سال بعدی آماده می کند. 

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت های تعمیر، نگهداری، مرمت، بررسی میزان کمبود آب و میزان تقاضای مورد نیاز برای سال آینده در زمینه های آب و برق در حال پایش است؛ همچنین برنامه تعمیر نیروگاه ها و ترمیم برخی از تاسیساتی که در زمان های پیک فشار زیادی به آن وارد و دچار فرسودگی شده را نیز آغاز کردیم. 

 

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در نیمه دوم سال جاری، گفت: آمادگی کامل تاسیسات برای خدمت رسانی در سال آینده و پایداری آن یکی دیگر از فعالیت هایی است که در برنامه های بلند مدت وزارت نیرو قرار دارد. 

 

وی در خصوص تاخیر در بارش های پاییزی و احتمال بروز مشکل در سال آینده نیز، گفت: وزارت نیرو همه ساله برنامه های خود را طبق بدبینانه ترین سناریو ها تنظیم می کند چرا که ما در خصوص میزان بارش ها اطمینان کامل نداریم. 

 

محمودی تاکید کرد: برهمین اساس با تمرکز بر حداقل ها سعی می کنیم تا از ظرفیت های موجود بهره برداری حداکثری داشته باشیم. 

 

 نحوه توزیع بارش ها مهمترین چالش سال آبی جاری

 

 محمد حاج رسولیها مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب در خصوص آخرین وضعیت بارش های سال آبی گذشته و برنامه های آتی این شرکت گفت: بارش های سال آبی 95-94نسبت به سال پیشین آن 23 درصد افزایش داشته اما کماکان نسبت به میانگین بلند مدت دو درصد کمتر بوده است. 

 

وی در خصوص میزان بارش در سال آبی جاری(95-96) گفت: پیش بینی های هواشناسی حاکی از آن است که بارش های پاییزی با تاخیر دوماهه آغاز خواهند شد اما تا پایان اسفند ماه وضعیت عادی خواهد بود. 

 

حاج رسولیها تاکید کرد: دغدغه شرکت مدیریت منابع آب بر توزیع یکسان بارش ها است چراکه در سال گذشته علی رغم اینکه بارش ها تنها دو درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است در برخی از حوزه های اصلی تا 18 درصد ودر برخی از استان ها نیز تا 45 درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده ایم؛ برهمین اساس این توازن غیریکسان بارش بحران بیشتری را ایجاد خواهد کرد. 

 

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های پیش روی این سازمان تامین آب شرب مردم است بطوریکه درحال حاضر سه منطقه فارس، اصفهان و خراسان رضوی با مشکلات جدی روبرو هستند.

 

وی همچنین اذعان داشت: برای سه منطقه مذکور تدابیر ویژه ای اندیشیده شده است که از جمله آن می توان به بهره برداری از سد ارداک و اتصال آن به شبکه آب مشهد قبل از تابستان سال آینده اشاره کرد. 

 

حاجی رسولیها در پایان با اشاره به فعالیت های انجام شده در مناطق بحرانی، گفت: برای هر استان پروژه های تامین و انتقال آب بطور جداگانه دنبال خواهد شد ضمن اینکه برنامه های میان مدت و کوتاه مدت برای تزریق به شبکه یا حفر چاه های جدید نیز در دست اقدام است.