واکنش سیف به نرخ ارز در دولت یازدهم

 ولی الله سیف شامگاه امروز در نشست خبری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: طرحی که نظام بانکی برای توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دنبال می‌کند آثار مثبتی به همراه داشته است به طوری که در این بخش 7 هزار و 500 واحد برای دریافت تسهیلات بانکی به رقم 16 هزار میلیارد تومان ثبت نام کرده‌اند که این امر دستاورد بزرگی برای توسعه فعالیت‌های آنها خواهد بود.  

 
وی افزود: اولویت اول دولت برای ارائه تسهیلات به این بنگاه‌های تولیدی تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌هایی است که از بازار مصرف برخوردار هستند و قیمت فروش کالای آنها بالاتر از قیمت تمام شده است. 
 
رئیس بانک مرکزی ایران ادامه داد: برای تامین بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات دولتی موانعی مانند چک‌های برگشتی وجود داشت که برای رفع این مشکل همزمان با ارائه تسهیلات وضعیت بدهی بنگاه‌ها نیز تعیین تکلیف می‌شود. 
 
سیف تصریح کرد: 12 هزار واحد تا به امروز واحد کوچک و متوسط در بازار معرفی شده‌اند که نتیجه آن منجر به عقد قرارداد و دریافت مرحله اول مطالبات شده است.  
 
وی گفت: بانک‌ها نیز از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند و در شرایطی که آنها در تنگنا به سر می‌برند توانسته‌اند تسهیلات بانکی را به صورت بهینه که موجب تحریک در اقتصاد و اشتغال کشور می‌شود ارائه دهد.  
 
رئیس بانک مرکزی گفت: برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های بزرگ نیز باید بررسی و استمرار دقیق‌تری صورت گیرد تا در نهایت تسهیلات ارائه شده منجر به افزایش تولید و برگشت منابع نظام بانکی شود. 
 
سیف در خصوص اظهارات فعالین بخش خصوصی در مورد عدم تغییر نرخ ارز در دولت روحانی و دخالت دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز گفت: نرخ ارز در دولت روحانی ثابت نمانده و بانک مرکزی در این خصوص برخورد منطقی دارد و تنها این وظیفه را احساس می‌کند تا از تغییرات هیجانی نرخ ارز جلوگیری به عمل آورد. 
 
وی افزود: نرخ ارز در سال‌های اخیر با شیب ملایم حرکت داشته است و در فصول مختلف تغییراتی را تجربه کرده است. 
 
رئیس بانک مرکزی اشاره کرد: این تغییرات ممکن است در مواردی به دلیل افزایش سفرها به اروپا باشد، که تقاضا برای ارز را در بازار مصرف بالا می‌برد.