آقای روحانی نباید به راحتی وعده های متعدد می داد

گروه اقتصادی- غلامرضا سلامی با بیان این مطلب اظهار کرد: در تمام دنیا این شیوه مرسوم است اما نباید فراموش کرد که افراد هنگام انتخابات معمولا با حسن نیت وعده هایی را مطرح می کنند.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: برای بررسی وعده های رییس جمهور و همچنین عملکرد دولت باید چند نکته را مشخص کرد؛ نخست اینکه شاید آقای روحانی در بدو ورود به عرصه ریاست جمهوری دسترسی چندانی به اططلاعات نداشت بنابراین عمق نگرانی های وی قبل و بعد از انتخابات می توانست متفاوت باشد؛ برای نمونه هنوز برای ملت ایران و دست اندرکاران مشخص نیست که تاثیر ادامه تحریم ها چقدر می توانست بر روی آینده کشور تاثیر گذارباشد و شاید به سمت تضعیف بیشتر اقتصاد پیش می رفتیم.

وی بیان کرد: اگر تحریم ها ادامه می یافت شاهد به صفر رسیدن صادرات نفت بودیم که می توانست شرایط اقتصاد و کل کشور را بسیار سخت کند زیرا متاسفانه ما عادت نداریم که کشور را با درآمدهای غیر نفتی اداره کنیم و 60-70درصد از بودجه کشور را بر اساس فروش نفت برنامه ریزی و تامین می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تحریم صادرات نفت موجب فشار فراوان به ملت و اقتصاد شده بود اما عمق این مساله هنوز هم به طور کامل مشخص نیست.

وی توضیح داد: عمق اقدامات صورت گرفته در دولت قبل؛ حل بسیاری از مسائل را برای دولت یازدهم مشکل ساخته بود به طوری که در اثر اقدامات نادرست پایه پولی به میزان 45هزار میلیارد تومان افزیاش ایفته بود و همچنین شاهد افزایش 200هزار میلیارد تومانی نقدینگی در عرض 3 سال دولت دهم بودیم که تورمی بیش از 40درصد را به دولت یازدهم تحمیل کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط آقای روحانی زمانی که احاطه کامل به اطلاعات نداشت و از عمق مشکلات آگاهی دقیق نداشت نباید به راحتی وعده می داد.

سلامی تصریح کرد: در 3 سال گذشته تلاش خوبی صورت گرفته که تورم را مهار و به زیر 10درصد برسانند اما این مساله نیز تبعاتی داشته که می توان به ایجاد رکود فراوان، افزایش بیکری ناشی از آن و فقیرتر شدن مردم اشاره کرد.

وی ادامه داد: خیلی سخت است در اقتصاد بیمار ایران هم تورم را مهار کرد و هم موجب رونق اقتصادی شد البته در کنار آن باید توجه کرد که در سال 90-91 قیمت نفت از بشکه ای 140 دلار به زیر 30دلار در دولت یازدهم رسید و درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری یافت.

این کارشناس اقتصادی گفت: کشوری که عادت به درآمد بالای نفت دارد و ناگهان از آن محروم شود به حتم در رونق اقتصادی، اجرای پروژه های عمرانی، احداث کارخانجات، احداث راه و راه آهن و ... دچار مشکل می شود.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات دولت یازدهم بدهی زیاد دولت به بانک ها، پیمانکاران و ... بود که در اثر کمبود درآمدها این مساله تبدیل به یکی از معضلات مهم دولت شده است.

سلامی بیان کرد: بسیاری از پروژه های مسکن مهر در سراسر کشور نیمه تمام بود و یا فاقد تاسیساتی مانند مدرسه، راه، بیمارستان و ... بود و هنوز هم دولت نتوانسته کاری از پیش ببرد و نسبت به اتمام کامل و تحویل آن به متقاضیان اقدام کند در حالی که بخشی از توان اقتصادی دولت به این طرح اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: با طرح این مشکلات، قصد فربه کردن دولت را ندارم اما باید گفت عمق مسائل و مشکلات زیاد بود و به اعتقاد بنده آقای روحانی نباید خیلی از وعده ها را می داد البته برخی از وعده های انتخاباتی وی اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به عمق مشکلات و میزان نابسامانی های فعلی به نظر می رسد یک سال باقی مانده دولت یازدهم فرصت مناسبی برای اتمام پروژه های در دست و یا عمل به وعده های انتخاباتی سال 92 باشد.

وی توضیح داد: معمولا 4 سال مدت زمان کافی برای رسیدن به اصلاحات ساختاری نیست و اگر دولت فعلی در انتخابات آینده انتخاب شود می توان امیدوار بود، وعده ها به مرحله اجرایی برسند زیرا در 3 سال گذشته کارهایی انجام شده و در نیمه راه است که اگر دولت فعلی انتخاب نشود به حتم این طرح ها ابتر می ماند.

سلامی در پایان گفت: آقای روحانی با توجه به نداشتن اطلاعات کافی و شناخت کامل از شرایط مختلف کشور نباید وعده های متعدد می داد زیرا سطح انتظار مردم بالا رفت در حالی که در عمل دولت نتوانست وعده های خود را اجرایی کند.

مهرنوش حیدری