بازگشت چراغ خاموش توتال به پارس جنوبی

 عسلویه این روزها میزبان رفت و آمد مدیران و مهندسان شرکت نفتی توتال است. این شرکت فرانسوی که اخیراً به عنوان مشاور بین المللی ایران در پارس جنوبی مطرح شده، سابقه حضور در این میدان مشترک را هم در بخش ایرانی و هم در بخش قطری میدان دارد.

سابقه فعالیت شرکت نفتی توتال در میدان مشترک گازی پارس جنوبی به اوایل توسعه این میدان باز می‌گردد. زمانی که این میدان در سمت ایران دست نخورده بود، شرکت فرانسوی توتال به عنوان مشاور بین المللی ایران، طرح بلوک بندی پارس جنوبی را در سمت ایران ارائه داد. گفته می شود در آن زمان، تعداد زیادی از متخصصان نفت کشورمان نسبت به این شیوه بلوک بندی اعتراض کردند اما در نهایت نظر توتال پیاده سازی شد و امروز متخصصان کشورمان به این مسئله اذعان دارند که بلوک بندی پارس جنوبی در سمت ایران برخلاف بلوک بندی قطر، ناکارآمد بود و موجب شد تا ما منابع بیشتری از مخزن مشترک پارس جنوبی را از دست بدهیم.

پیش از آنکه توتال اقدام به طراحی بلوک بندی پارس جنوبی در سمت ایران کند، در زمان بلوک بندی این میدان مشترک در سمت قطر، جزو مشاوران این کشور بوده و اینکه حدود یک دهه بعد از مشارکت توتال و قطر، مسئولان وقت کشورمان این شرکت فرانسوی را به عنوان مشاور خود انتخاب کردند جای سوال دارد.

«مسعود درخشان» استاد برجسته اقتصاد انرژی ایران در این خصوص گفت: "شرکت توتال نقشه بلوک‌بندی پارس جنوبی را به گونه‌ای طراحی کرد که در نهایت به زیان ایران و به نفع قطر باشد و هم‌اکنون می‌بینیم که توتال در طراحی‌های اولیه به گونه‌ای طرح را به پیش برده که در نهایت استحصال گاز از پارس جنوبی به نفع قطر باشد."

با این وجود، وزارت نفت باز هم با روی باز از پیشنهاد مدیران این شرکت فرانسوی برای حضور در پارس جنوبی استقبال کرده است و اکنون شرکت توتال به عنوان مشاور بین المللی ایران در میدان مشترک گازی پارس جنوبی انتخاب شده است. به گفته «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دلیل اصلی استفاده از این شرکت به عنوان مشاور در پارس جنوبی، مطالعه و طرح ریزی برای جلوگیری از افت فشار و نگهداشت تولید است.

«علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش از این در مرداد ماه سال جاری از امضای MOU با توتال در پارس جنوبی به تسنیم خبر داده بود و اذعان داشت: "یادداشت تفاهمی (MOU) اخیراً با شرکت توتال به امضا رسیده که برای انجام مطالعات بر روی آزادگان جنوبی، پارس جنوبی و بلو‌کهای اکتشافی بوده است."

پایگاه خبری ترند نیز در روزهای اخیر گزارشی از وضعیت توسعه پارس جنوبی منتشر کرده که در این گزارش  ذکر شده "شرکت توتال فرانسه به موجب یک قرارداد محرمانه مشغول مطالعه مجموع ذخایر میدان گازی پارس جنوبی است."

بازگشت چراغ خاموش توتال به پارس جنوبی در حالی است که ابهامات فعالیت این شرکت فرانسوی در پارس جنوبی بعد از گذشت بیش از 10 سال هنوز پربرجاست و به جز مباحث مربوط به بلوک بندی، حتی در زمان حفاری چاههای تولیدی فازهای 2 و 3 پارس جنوبی، انتخاب نقاط مناسب برای حفاری ها و ... نیز در تصمیمات این شرکت ابهام وجود دارد. برخی متخصصان صنعت نفت کشور در سالهای اخیر عنوان کرده اند که در خصوص اینکه این شرکت فرانسوی اطلاعات ایران در پارس جنوبی را به طرف قطری می داد نیز شبهه وجود دارد.