قفل مغازه‌ها را شکستند و موبایل‌ها را بردند؛ اتحادیه کاری نکرد

گروه اقتصادی- اصناف اگرچه در ایران سابقه‌ای طولانی دارند و بنابر محاسبات اتاق اصناف ایران، به طور مستقیم و غیر مستقیم حدود یک سوم جامعه ایرانی را تشکیل می دهند، اما بررسی های میدانی از وضعیت مدیریت اصناف نشان می‌دهد که نبود افراد کارآمد، قوی و پرتوان باعث شده که اثر مشاغل از وضعیت موجود خود راضی نباشند.

 

به گزارش افکارنیوز، یکی از این بخش‌ها،  صنف صوتی و تصویری و تلفن‌همراه است؛ به خصوص اتفاقات اخیر در خصوص جمع‌آوری اجناس قاچاق و عدم مدیریت موضوع از سوی اتحادیه، موجب نارضایتی بسیاری از مشاغل در این حوزه شد.

محمد کرمی، یکی از فروشندگان موبایل در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر در مورد قضیه موبایل و تلفن‌همراه، اعضای صنف را نارضایتی در برگرفته است.»

وی با بیان این‌که هم‌اکنون شرکت‌ها ملزم به اخذ نمایندگی در ایران شده‌اند، می‌افزاید: «اعضای صنف از این موضوع ناراضی هستند و معتقدند چرا حمایت‌های لازم از سوی روسای اتحادیه در خصوص جمع‌آوری موبایل‌های قاچاق از آنها صورت نگرفته است.»

رضا اصلانی، دیگر فروشنده موبایل نیز می‌گوید: «اتحادیه باید باید یک حرکتی انجام می‌داد و اعلام می‌کرد گلوگاه‌های قاچاق را ببندید؛ نه این‌که سراغ مغازه‌دارها بیایید. مغازه‌دار که قاچاق نمی‌کند.»

وی توضیح می‌دهد: «در مورد قضیه علاءالدین، مغازه‌های بسته را باز کردند. به عبارتی، قفل مغازه‌ها را شکستند و گوشی‌ها را بردند. این خیلی بد بود، اما اتحادیه کاری نکرد.»

اصلانی متذکر می‌شود: «اتحادیه باید از اعضای صنف دفاع می‌کرد و حکمی می‌گرفت، اما ضعیف عمل شد.»

وی عنوان می‌کند: «قبل از این‌که گوشی‌های قاچاق جمع‌آوری شود، باید راهکارهای مناسب در نظر گرفته می‌شد. در واقع باید یک فرصت دو سه ماهه به فروشندگان می‌دادند تا گوشی قاچاق نخرند. این در حالی است که دو سه هفته قبل اعلام شد که برخورد ضربتی خواهند داشت.»

اصلانی خاطرنشان می‌کند: «این نوع برخوردها، آرامش کسبه را از بین برده است.»


مریم فکری