تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه

 بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی تنها مشکل بازار سرمایه نیست و بسیاری از عوامل همچون عملکرد متولیان بازار سرمایه ، سهامداران عمده شرکت های بورسی و اجرای برخی دستورالعمل های خلق الساعه از جمله مشکلات پیش روی بازار سرمایه است که بارفع این موارد ضمن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی،آثار مثبتی در جذب نقدینگی اعمال می شود.

 

 

اما برخی دیگر بر این باورند کاهش نرخ سود بانکی درکوتاه‌مدت موجی از رشد قیمت‌ها را ایجاد می کند که البته این رویداد وضعیتی ناپایدار خواهد داشت، چرا که علیرغم آنکه کاهش نرخ سود بانکی تا حدودی نقدینگی را از بانک به سمت بازار سرمایه به جریان می اندازد ولیکن اتکای واحد به این اصل در نظام اقتصادی و در نظر نکرفتن دیگر عوامل مرتبط گره ای از مشکلات باز نمی کند و به اصطلاح پول کماکان در نزد بانک باقی می ماند.

فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:بیشتر بانک ها به مصوبه کاهش نرخ سود بانکی پایبند نیستند و به طور معمول مصوبه اعمال نرخ سود 15 درصدی تنها در بین بانک هایی که تحت نظارت دولت هستند اعمال می شود.

وی با اشاره به اینکه  کاهش نرخ سود بانکی تاثیر موهوم و خاکستری در بازار سرمایه داشته است،تصریح کرد:سیاست کنترل تورم دولت، ضریب نقدینگی را افزایش داد و این امر فشار سختی به شرکت های صنعتی آورده و بخش تولید را با چالش های جدی روبرو کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت:دولت در مورد سیاست کنترل تورم افراط زیادی به خرج داده و با سیاست های انقباضی رکود شدیدی را بر صنعت حاکم کرده است؛ از این رو برای رهایی از این وضعیت نیاز است تا سرمایه در گردش شرکت ها و تولیدکنندگان افزایش محسوسی داشته باشد.

 

کاهش نرخ سود سپرده بانکی تنها عامل رونق بازار سرمایه نیست

 محمد کفاش کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تا زمانی که کشور از رکود اقتصادی به معنای واقعی خارج نشود انتظاری برای رونق بازار سرمایه نیست ؛ضمن آنکه بیشتر شرکت های فعال در اقتصادی کشور در بورس جضور دارند.

وی ادامه داد: سود این شرکت ها تحت تاثیر رکود  افت پیدا کرده و به تبع آن  بازار سرمایه نیز روند مطلوبی را طی نمی کند.

کفاش  اظهار داشت: اثرات مثبت کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه به زمان نیاز دارد و این مصوبه باید در تمامی بانک ها به صورت کامل اجرایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت:کاهش نرخ سود سپرده بانکی تنها عامل برای رونق بازار سرمایه نخواهد بود و دیگر عوامل همانند خروج مسکن از رکود,ثبات سیاسی در کشور، افزایش قیمت نفت و عملی شدن تعهدات طرف مقابل در برجام مواردیست است که در کنار سود سپرده بانکی شروط لازم برای تحقق رشد اقتصادی و بهبود شرایط تولید محسوب می شود.