به گزارش ايسنا محمد نهاونديان كه در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران سخن ميگفت، ادامه داد: اگر اين اختلاف نرخ رسمي و غيررسمي دلار را براي رقم صادرات محاسبه كنيم، رقم رانت رقم بزرگي ميشود. به خصوص اينكه به دليل مشكلات بانكي اكنون صادركنندگان و وارداتكنندگان مجبورند به صرافان مراجعه كنند.

نهاوندیان تاکید کرد: باید در این مورد اقدام جدی کنیم و ریشه‌ آن را بخشکانیم نه این‌که بگذاریم تا یک دفعه اعلام کنند که این پول رانت جریان‌هایی را شکل داده است.

وی در ادامه به رانت در سیستم واردات هم اشاره کرد و گفت: بیش از یک دهه طول کشید تا واردات از حالت مجوز دادن در بیاید و تاکید بر تعرفه‌ها باشد، اما اکنون شاهد هستیم دوباره به سمت مجوز دادن حرکت می‌شود. این‌که کار را از یک وزارتخانه به وزارتخانه‌ دیگر منتقل کنیم، مشکل حل نمی‌شود.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که دسترسی و تخصیص منابع باید از طریق مکانیسم رقابتی باشد، افزود: اطلاع‌رسانی‌ها باید به هنگام و برای همه باشد، این‌که فردی رانت اطلاعات داشته باشد و از یک تغییر نرخ آگاه شود، معنایش رانت است.

* انتظار ها از سال جهاد اقتصادی

نهاوندیان در ادامه عنوان کرد: در سال جهاد اقتصادی همه ما انتظار بهبود فضای کسب و کار را داریم، اما سوء استفاده‌ اخیر در فضای کسب و کار نگرانی ایجاب می‌کند که ممکن است شرایطی پیش بیاید که از اصل موضوع هم آسیب‌زننده‌تر باشد. اکنون باید از تصری این اتفاق به فضای کسب و کار جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: تغییرات مدیریتی که ما در سیستم بانکی شاهد هستیم، باید سیستم را به سمت چابک‌تر و پاسخ‌گو‌تر شدن سوق دهد. شاید وقت آن رسیده که از این تغییرات مکرر در سنوات گذشته در سیستم بانکی ببینیم چه‌مقدار بهره مثبت برده‌ایم و چه میزان آسیب رسانده‌اند. در تغییرات مدیریتی جهت‌گیری‌ها مهم است، باید دید آیا سیستم بانکی کشور به این سمت می‌رود که به تولید کشور پاسخ‌گو‌تر شود.

وی تصریح کرد: در اصلاحاتی که قطعا به دنبال این سوء‌استفاده در جهت‌گیری‌های بانکی انجام می‌شود، مهم آن است که پاسخ‌ داده شود آیا به سمت سخت‌تر شدن کارها پیش‌ می‌رویم یا نه؟

وی خاطر نشان کرد: در بودجه‌ سال ۹۰ تصریح شده به واحد‌های تولیدی از نظر منابع بانکی توجه شود، اما تاکنون غیر از یکی دو بانک اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

* فسادها در فضای سخت‌گیری‌ها شکل می‌گیرد

رییس اتاق ایران در ادامه اظهار کرد: باید درک کنیم که فساد‌ها در فضای سخت‌گیری‌ها شکل می‌گیرد. در جایی که تخصیص‌ها سلیقگی است نه قانون‌مند، فساد شکل می‌گیرد. ما باید در مسیر بهبود فضای کسب و کار تلاش جدی کنیم. این‌که ما خود را به بعضی از نمونه‌های استثنایی دلخوش کنیم و فضای صنعت را نادیده بگیریم، مشکل حل نمی‌شود، بلکه باید ابتدا مشکل را شناسایی و سپس برای آن اقدام کنیم.

* سیستم رانتی فساد‌زاست

رییس اتاق ایران در ادامه با تاکید بر ریشه‌یابی و ریشه‌کنی عوامل فساد اقتصادی افزود: ریشه‌ فساد اقتصادی رانت است و سیستم رانتی هم فساد‌زاست، برای ریشه‌کنی فساد اقتصادی باید ریشه‌ رانت را در بیاوریم.

وی هم‌چنین گفت: در مبارزه با فساد عنصر بسیار مهم، عنصر اخلاقی است به هیچ وجه صرفا با قانون نمی‌شود ریشه‌ فساد را خشکاند، بلکه باید از خانواده‌ها و مدارس کارها آغاز شود.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی در غرب اشاره کرد و گفت: اعتراضات ضد فساد در حال گسترش است، در غرب ما اعتراضاتی برای مقابله با وال‌استریت شاهد هستیم و هرچه جلوتر می‌رود بیشتر تعبیر مبارزه با حرص به کار گرفته می‌شود. آنها اعتقاد دارند این‌که در رشد اقتصادی صرفا به شاخص‌های درآمد نگاه کنیم درست نیست، بلکه باید با مولفه‌هایی مثل عدالت هم رسید، به نوعی ملاحظات اجتماعی و سیاسی مورد تاکید است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد یک فرهنگ مشترک انسانی در حال برآمدن است که تاکید مجدد به ملاحظات ارزشی دارد.

وی در ادامه به موضوع سیاسی اخیر اشاره و تصریح کرد: ما شاهد یک جنجال‌آفرینی ضد ایرانی شدیم که در نوع خودش بارز بوده است که می‌تواند با اهداف شوم آتش‌افروزی صورت گرفته باشد. جامعه فعالان اقتصادی هم در کنار دیگر اقشار جامعه وظیفه دارند هوشیار باشند. تشدید تحریم اقتصادی نباید در ما یک بی‌تفاوتی ایجاد کند. باید دست در دست هم با این دسیسه‌های ضد ایرانی مقابله کنیم. فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در ارتباط با فعالان اقتصادی دیگر زیان‌بار‌بودن این رویکرد‌ها را بازگو کنند.

وی اضافه کرد: اتاق آمادگی دارد به دیپلماسی سیاسی کشور کمک کند و در محافلی آگاهی نسبت به عواقب این جنجال‌آفرینی‌ها را بشناساند.

* تجزیه بخش خصوصی خلاف اصل ۴۴

رییس اتاق ایران با بیان این‌که بخش خصوصی ایران در همه مجامع با تمام قوت باید حاضر شود، افزود: هر گونه تلاش برای تجزیه بخش خصوصی کشور به عناوین مختلف خلاف اجرای قانون اصل۴۴ است، این حرف در جامه‌هایی از قبیل اتاق موازی و ایجاد هم‌پوشانی‌های بخش خصوصی اگر صورت بگیرد، ممکن است که حتی با نیت خوبی باشد، اما مهم‌تر از یک تشکل، کل خانواده بخش خصوصی است.

وي متذكر شد: روي سخن من با مجلس و تشكلهاي بخش خصوصي است، فكر نكنيد در كوتاه مدت به صورت مقطعي ممكن است به چيزي دست يابيم.